середа, 17 квітня 2019 р.

Реалізація наскрізних ліній на уроках української мови

Презентація за посиланням
https://drive.google.com/file/d/1o99qfn4jDoaKyeaBU2t0Egi8Y_eR2w2z/view?usp=sharing

Поняття «наскрізні лінії» запроваджене для увиразнення ключових компетентностей Нової української школи. Наскрізні лінії є засобом інтеграції ключових і загальнопредметних компетентностей, навчальних предметів та предметних циклів.
 Якщо ведемо мову про реалізацію НЛ на уроках української літератури, то нагадаю, що вони закладені в самій навчальній програмі і залежать від теми уроку. Наприклад, пригадаймо тему «Є.Гуцало «Лось» (НЛ–1 Емоційно-ціннісне ставлення ).

 На уроках української мови маємо змогу самостійно обирати, яка наскрізна лінія увиразнить ключову й предметну компетентності на тому чи іншому уроці: усе залежатиме від тексту, який надамо для аналізу учням. Звичайно, що іноді досить складно вдало підібрати мовний матеріал для обговорення на уроці, необхідну низку запитань до запропонованого тексту, а також види цікавих та ефективних завдань. Тому на допомогу вчителеві Інститутом модернізації освіти розроблено методичні матеріали щодо реалізації наскрізних ліній, і вони стануть у пригоді на будь-якому уроці.
На сайті ІМЗО
(https://imzo.gov.ua/osvita/zagalno-serednya-osvita-2/navchalni-prohramy-5-9-klasy-naskrizni-zmistovi-liniji/ukrajinska-mova/) можна ознайомитися із корисними посиланнями на навчальну програму: відповідно до теми уроку пропонується певний матеріал з реалізації тієї чи іншої НЛ (Екологічна безпека та сталий розвиток - https://drive.google.com/file/d/0B3m2TqBM0APKRHF3YjB6UUY0eWs/view  ) .
До прикладу, використаємо матеріал за посиланням   http://www.greenpack.in.ua/upload/uf/ea9/ea9b1472127c88087648ef8d56c0b826.pdf  - «Вода – джерело життя». Нам пропонують основну концепцію теми, обладнання, цілі, форми й методи, основні запитання, які варто поставити учням, цікаві факти.  Із поданої статті, пам’ятаючи про основний принцип текстоцентризму в НУШ, ми, як філологи, можемо обрати необхідний уривок, який міститиме найбільше слів з необхідними для теми орфограмами, види речень тощо. Зазначу, що заняття, запропоновані в посібниках, розраховані на кілька годин, тож це прекрасна можливість для нас використовувати поданий матеріал при вивченні однієї теми упродовж кількох уроків, наприклад на уроках української мови  теми  «Прикметник» (6, 10 клас). 

«Маркування тексту». Тож для початку ми запропонуємо учням прочитати текст. А під час читання маркувати його позначками (їх обирає вчитель разом із учнями): +, --, !, ? . Для завдання з використанням цього методу  учнів можна об’єднати в групи, пари або ж,  для чистоти експерименту, запропонувати індивідуальну форму роботи. Коли маркування завершене, насамперед необхідно попрацювати з позначками, щоб упевнитися, чи всі зрозуміли прочитане.
«Мозковий штурм». Досить розповсюджений метод, коли необхідно почути думки багатьох учнів. Можна використати, щоб отримати відповідь на питання: способи економного використання води, способи забруднення тощо. Після запису усіх пропозицій варто визначити, які є реальними для втілення й корисними, посильними для кожного.
«Чому?» Для ґрунтовного розуміння учнями проблеми пропонуємо запитання, які спонукатимуть до роздумів, висловлення власної думки :
·        Чому виникла глобальна водна криза? (не вистачає чистої питної води)      

Чому не вистачає? (1) прісної води на Землі менше; 2) ми її забруднюємо)
·        Чому людство забруднює воду? (розвиток промисловості, сільського господарства)
·        Чому люди не дбають про своє здоров’я? (бо очищення води - дороге задоволення)
·        Що кожен із нас може зробити в такій ситуації і як саме? (економити, менше забруднювати (не використовувати хімічні засоби для миття).
«Залиште за мною останнє слово» (практично колективно).  Учням пропонуємо з тексту обрати уривок, прочитати мовчки, а на звороті аркуша записати емоцію, яку викликає він. Згодом один учень зачитує вголос обрану цитату, а однокласники намагаються визначити його емоцію і пояснити, чому саме так. Після цього перший учень озвучує записане ним раніше і сам пояснює (з огляду на проблему, порушену в тексті).
 «Попурі» (практично колективно). Пам’ятаючи про підготовку до ЗНО, учитель при роботі з текстом може запропонувати учням завдання, що супроводжуватимуть основну тему: вставити пропущені літери (подвоєння приголосних, ненаголошені голосні, м’який знак), зняти риски,  підібрати синонім до виділених слів, указати спосіб творення слів виділених слів.    
«Я - редактор» (практично). При вивченні ступенів порівняння прикметників така вправа досить корисна. Пам’ятаємо, що в тестах у форматі ЗНО одним із важливих є завдання на визначення граматичної помилки, зокрема при творенні ступенів порівняння. Спочатку пропонуємо учням указати прикметники в тексті, визначити їх ступінь порівняння.  Заздалегідь  забезпечуємо наявність неправильних форм ступенів порівняння в тексті: останніших, більш інтенсивніше, найважніших. Деякі залишаємо правильними – найменш досліджених. Учні виправляють помилки, аргументуючи відповіді.
«Спостереження». Ще одне завдання на вміння утворювати ступені порівняння: пропонуємо виписати із тексту 4 прикметники, що належать до різних розрядів (якісні, відносні), й утворити просту й складену форму вищого і найвищого ступеня.  Учні роблять висновок, які прикметники мають здатність утворювати ступені порівняння, а які ні. Якщо мова йде про відносні, запропонувати учням знайти слова, від яких вони утворені.
«Стікери» (якщо на закріплення або узагальнення теми «Прикметник» ). Учням пропонуємо зробити морфологічний розбір прикметника стікерами на «полі» (аркуш для фліпчарту) : 
 «Одним словом».  На етапі  закріплення або рефлексії пропонуємо учням висловити своє ставлення до водного ресурсу або проблеми води одним словом – прикметником  у вищому або найвищому ступені, вказати розряд і слово, від якого походить (якщо відносний). На дошці вивісити зображення води або написати слово «вода», а учні кольорові стікери з написаними на них прикметниками прикріплюють навколо зображення.

Домашнє завдання повинно стати логічним завершенням уроку, тому пропонуємо учням ознайомитися із матеріалами за посібником, скласти план економії води в школі або вдома, створити стіннівку, присвячену цій проблемі; у роботі використати прикметники. 

 Текст для опрацювання

Вода є унікал..ним елементом з..мної поверхні, і саме через наявність в..ликої кіл..кос..ті води нашу З/землю також називають «блакитною планетою». Незважаючи на таку кіл..кіс..ть води, більша її частина містит..ся в ок..анах і морях, і тільки 0,6 % загальної кіл..кос..ті живильної вологи придатні для споживан..я.
Уже с..огодні існує загроза виникнен..я та загострен..я проблем із питною водою на кшталт проблем з використан..ям енергоносіїв таких, як нафта, газ та вугіл…я. За ступ..нем водозабезпечен..я У/україна посідає одне з остан..іших місц.. у Європі. Водні р..сурси У/україни використовуют..ся, а отже, і забруднюют..ся, у декілька разів більш інтенсивніше, ніж в інших країнах.
Пов..рхневі, ґ/грунтові та підземні води є важливими ел..ментами гідрологічного циклу землі. Пов..рхневі води включають річки, озера, моря, ок..ани та л..одовики. Ґ/грунтові та підземні води залишают..ся одним із найменш досліджених і найважкіших для обліку та контролю водних ресурсів.
Вода використовуєт..ся у сіл..с..кому господарстві (зрошен..я), промисловості (як сировина, а також як охолоджувальний та нагрівальний засіб) та для побутових цілей (споживан..я, особистої гігієни, мит..я, ві..починку тощо).
У наші часи нераціональне використан..я та забруднен..я води є достатн..о сер..озною проблемою, що може призвести до катастрофи. Оскільки всі ми споживаємо воду, то й н..семо відповідал..ніс..т.. за її збережен..я. В основу збережен..я водних р..сурсів покладено два фундаментальні принципи: раціонал..не використан..я та охорона.

Немає коментарів:

Дописати коментар