неділя, 25 лютого 2018 р.

ІV засідання майстер-класу

Презентація до доповіді в кінці сторінки


Рольова гра як дієвий засіб узагальнення й систематизації літературного матеріалу

Завдання сучасної освіти – сформувати конкурентоспроможного, компетентного випускника з активною життєвою позицією та необхідною базою знань.   «У ХХІ столітті неграмотні не ті, хто не вміє читати і писати, а ті, хто не вміє вчитися, а ще -  забувати те, чого  навчився, й перевчатися», - стверджує Елвін Тоффлер, американський соціолог та футуролог, один із авторів концепції постіндустріального суспільства. На початку ХХІ сторіччя понад 200 організацій та провідних компаній світу запропонували перелік навичок, які знадобляться молодим людям, щоб бути успішними в житті в ХХІ сторіччі. Цей перелік отримав назву «Навички 21 сторіччя». У ньому вирізняють 3 групи навичок, які, з огляду на освітню реформу переходу школи від накопичення знань учнями до практичного їх застосування, мають бути сформовані в сучасного учня. Пропоную вам виконати  вправу «Сучасний учень» і з’ясувати, які із поданих навичок до якої групи відносимо.  
 Кожна група отримає набір вмінь і навичок, якими оволодіває учень упродовж навчання. Завдання груп вибрати серед поданих І група –  навчальні та інноваційні (творчість і інноваційність; критичне мислення і вміння вирішувати проблеми; комунікативні навички та навички співробітництва, відкритість та сприяння  новим та різноманітним перспективам, здійснення вибору та прийняття комплексних рішень), ІІ – вміння працювати з інформацією, медіа, комп’ютером (інформаційна грамотність; медіа грамотність; належне використання цифрових технологій, використання комп’ютерних технологій як інструменту для спілкування, досліджень),
ІІІ – життєві, кар’єрні (Пристосування (адаптація) до різних ролей, Усвідомлення власного розуміння навчання та своїх потреб щодо навчання, ефективне використання часу та розподіл робочого навантаження, бажання і здатність навчатися протягом всього життя, лідерство та відповідальність), ІV – соціальні (уміння встановити контакт з іншою людиною; здатність спілкуватися з іншою людиною; розуміння іншої людини; уміння надати допомогу; готовність працювати в колективі; готовність прийняти допомогу від інших людей, здатність домогтися поваги)
 Зрозуміло, що всі ці навички й вміння формуються протягом навчання в школі.
А у випускних класах  перед учителем  стоїть завдання узагальнити й систематизувати знання школярів з метою якісної  підготовки їх до ЗНО. З огляду на це, кожен учитель шукає ефективні форми і методи роботи, які сприятимуть високій результативності учнів на незалежному оцінюванні. Одним із таких дієвих методів, на нашу думку, є рольова гра. Про це  сьогодні і піде мова на засіданні «Рольова гра як дієвий засіб узагальнення й систематизації літературного матеріалу на сучасному уроці».
    Отже, фрагмент рольової гри на уроці української літератури в 11 класі «Щастя солодка мить … ».
Умови проведення гри:
Гра проводиться у формі конкурсу «Кохана жінка», для участі в якому ви, шановні вчителі, перевтілитеся  в членів журі конкурсу, даватимете  коментар з приводу дій наших героїнь. Для цього ви об'єдналися у чотири робочих групи. Гра передбачає 4 етапи, на кожному з яких обговорюється певна проблема і моделюється ситуація. Тож завдання учасників – методом виключення із 4 героїнь  вивчених літературних творів обрати одну. Принцип відбору обумовлений назвою гри – мить щастя переживали всі наші конкурсантки, проте почуття тільки однієї з них  не призвело до трагічних наслідків. Протягом гри ми заповнюватимемо фрейм, зверніть увагу на робочі папки.
 Тож,  чи є на світі кохання без трагічних наслідків? Саме на питання  шукатимете відповідь сьогодні.
Отож, розпочинаємо гру.
Хід гри
Ведучий.  Прошу вас, шановні учасники, визначити претендентів на участь у конкурсі «Кохана жінка». Для цього обмежуємо пошук таким переліком творів (які винесено на ЗНО): «Україна в огні», «Маруся Чурай», «Лісова пісня», «Три зозулі з поклоном», «Місто», «Тигролови» (10-11 класи). Оголошую І етап (від кожної групи виходить представниця-учасниця конкурсу )
І етап «Хто я?».

 Перед вами 4 учасниці від кожної групи.  За допомогою запитань ми з’ясуємо  ім’я героїнь. Учасниці можуть ставити членам своїх груп запитання стосовно своїх дій у творі, а група відповідатиме  «так-ні». Нагадаю, тема гри - кохання.
1.                  Запитання групи № 1:
·          Я живу зі своїми батьками далеко за межами України? (ні)
·          Я  проводжала свого коханого на фронт? (ні)
·          після одруження я потрапила до будинку свекрухи? (ні)
·          я отримувала листи від коханого? (ні)
·          чи стояла я перед судом за отруєння коханого? (так)
·          мій коханий проміняв мене на багатшу дівчину(так)
·          я Маруся Чурай  з однойменного твору Ліни Костенко? (так)
2.                  Запитання групи №2 :
·          я перетворилася на дерево після   зради коханого? (ні)
·          я втратила своїх братів на війні (НІ)
·          У мене є наречений?(НІ)
·          я маю чоловіка? (так)
·          він багатий? (ні)
·          я кохаю свого чоловіка? (ні)
·          я кохаю чужого чоловіка? (так).
·          мене звати Марфа із новели «Три зозулі з поклоном»? (так)
3.                  Запитання групи № 3:
·          У мене є чоловік? (ні)
·           я закохана? (так)
·          я зустріла свого коханого в тайзі? (ні)
·           Мій коханий є чоловіком іншої жінки?(ні)
·          Мій коханий проміняв мене на багатшу? (ні)
·          Він був мені вірний? (так)
·          Я зустріла його під час війни? (так)
·          Я Олеся із «України в огні»? (так)
4.                  Запитання групи №4:  
·          я люблю полювати? (ні)
·          ми бачилися з коханим тільки один раз? (ні)
·          Він мене кохав? (ні)
·          мій коханий запропонував мені одружитися? (так).
·           ми одружилися ? (ні)
·          Він мене використовував? (так)
·          Він мене кинув? (так)
·          мене звати Зоська з роману «Місто»? (так)
Ведучий. Отже, учасників конкурсу визначено:  № 1 – Маруся Чурай,  № 2 – Марфа,   № 3 – Олеся, № 4 – Зоська . Заповніть, будь ласка, фрейм «Щастя солодка мить», вписавши імена героїнь. Нам необхідно обґрунтувати вибір саме цих героїнь. Що їх об’єднує?


Ведучий. Кожна з них пережила мить щастя, швидкоплинного, захоплюючого, але за яке заплатила певну ціну. Кожна піддалася миттєвому пориву, але тільки одна змогла вистояти,не завдати шкоди ні собі, ні оточуючим, а була винагороджена за свою вірність і стійкість.   Кожна наша героїня уособлює певний тип жінки: зраджена, «тиха любов», нещасна, кохана. Тож наше завдання – з’ясувати, хто з них до якого типу належить.
 ІІ етап «Зраджена жінка»
Ведучий. Вам  необхідно знайти відповідність між героїнею та її діями, визначити ту, яка відповідає поняттю «зраджена». Цей тип завдання передбачає встановлення відповідності, що відповідає завданням формату ЗНО. У ваших папках вміщено картки із цитатами (кожна група отримує 2 картки, визначає назву твору, автора, ім’я героїні. Визначає, яка цитата не має стосунку до теми конкурсу й героїнь). При виконанні такого типу завдання ми застосовуємо метод «Ключових слів». Тож членам груп необхідно буде визначити ключові слова у цитатах.

Група І
Картка 1
 — То я ж не бачив, як вона труїла.
А як топилась, — бачив. То й кажу…
і, як годиться хлопцю молодому,
хотів ввести у дім собі жону…
…Грицько посватав Галю Вишняківну,
повзявши намір брати з нею шлюб…
[.вона], що його любила,
любила, справді, вірно і давно,
тоді його із ревнощів убила,
підсипавши отруту у вино. (Маруся, «Маруся Чурай»)
Картка 2
«Дивна вона, ця дівчина… Вона навіть не розуміла, яка вона чарівна. …така, як ота рослина дивна, що ти її торкнеш рукою, а вона аж повернеться і напустить тонюсіньких колючок у руку. І це дівчина — звіроловка, переможниця страхіть усяких! Як та дика коза, що боїться, щоб її не впіймали, і не дається навіть підступити». ( Наталка, «Тигролови»)
Група ІІ

Картка І
-                     Я тільки в руках подержу, дядечку, і оддам.
Сині […] очі запливають слізьми і сяють угору на дядька Левка […]. Левко озирається довкола, зітхає немічно худими грудьми і манить її […] пальцем за пошту. Там він дістає із суми конверт і простягає їй[…]. ( Марфа, «Три зозулі з поклоном»)
Картка 2
Що ж, ти зовсім така,
як дівчина... ба ні, хутчій як панна,
бо й руки білі, і сама тоненька,
і якось так убрана не по-наськи...
А чом же в тебе очі не зелені?
(Придивляється).
Та ні, тепер зелені... а були,
як небо, сині..
( Мавка, «Лісова пісня»)
Група ІІІ
Картка 1

Це був він і не він Вона перелякалась. Потім вона заплакала, як хвора, і поцілувала його поранену руку…
— Яка ти красива, — сказав Василь тихо і ласкаво. — Дивись — сива! Ти стала ще кращою
Потім вони обнялись. Він поцілував її руки і лице. І вона. Потім все сталося як у казці..
А рано-вранці [.. ] знов проводжала на війну весь свій рід… ( Олеся, «Україна в огні» О.Довженка)
Картка 2
Отож нагледів дівку, собі рівну,
дізнавши, певно, що і він їй люб,
Грицько посватав …..,
повзявши намір брати з нею шлюб. (Галя, «Маруся Чурай»)
Група ІV

Картка 1
Вона […] закурила, поклавши ногу на ногу й ліктем упершись у коліно, і почала говорити, немов сама собі міркувала, висловлюючи свої думки так, як вони плелись у її голові […].  Вона шукає посаду, ходить на біржу і в профспілку […].  Тепер вона сіла коло нього на килимі, і почалося захоплене обговорення майбутнього життя. До загсу вони підуть, коли буде кімната […].   Вона вмить уявила себе господинею з необмеженою владою в хаті. ( Зоська, «Місто» В.Підмогильного)
Картка 2
Лукаш кидається до неї, вона переймає його руки; вони "міряють силу", упершись долонями в долоні; який час сила їх стоїть нарівні, потім [вона] трохи подалась назад, напружено сміючись і граючи очима
Ой синоньку! Ой що ж я набідилась
з отею відьмою!
... (Килина, «Лісова пісня»)
 Член журі. (орієнтовна відповідь). Зрадженою серед усіх учасниць конкурсу ми можемо назвати Марусю, адже її коханий зраджує її почуття, надавши перевагу заможній дівчині, яка не переймалася душевними переживаннями,  натомість Маруся вимагала кохання.
(на дошці вивішуємо картку «Зраджена» навпроти портрету Марусі Чурай )

 Ведучий. Заповніть фрейм, вписавши ціну, що сплатила Маруся (смерть коханого).
Ведучий. Одним із прийомів, що використовуємо під час уроків для характеристики персонажів є лист героєві або від героя. Цей прийом можна застосувати на етапі актуалізації, мотивації, як домашнє завдання; можна запропонувати готові листи учням або ж запропонувати скласти їх самостійно в групах, парах.  Тож пропонуємо вам лист-сповідь від одного пана, який розповідає історію своїх стосунків із жінкою.
ІІІ етап «Нещасна жінка»
Ведучий. Тож переходимо до третього етапу, під час якого членам журі 1, 3 груп необхідно ознайомитися з листом, з’ясувати ім’я автора листа, героїні і охарактеризувати   стосунки та дії цих двох людей. Копії листа вміщено у ваших папках.

Лист
Доброго дня.
Розкажу вам свою історію. Сподіваюся, ви мені допоможете.
У мене було багато жінок. Усіх їх я кохав. І навіть її. По-своєму, але кохав. Я давав їй усе, намагався зробити приємність, навіть запропонував одружитися, але … Вона не зрозуміла, що стати просто її чоловіком – це не моя доля, для мене цього недостатньо. У мене була висока мета, для досягнення якої я йшов на великі жертви. Щоб самоствердитись і зробити кар’єру, поряд із собою я повинен був мати достойну жінку. Я зміг це вчасно усвідомити,тому вирішив, що найкращим виходом буде розірвання наших стосунків. Але вона мене не зрозуміла. Чому? Адже потім я все одно прийшов до неї: мені її не вистачало, можливо, я навіть визнав, що помилився. Але було вже пізно: вона залишила мене. Чому вона так вчинила? Як вона могла не зрозуміти мого високого покликання в житті, а звести все тільки до банального кохання? Поясніть, що змусило її до такого кроку?
(Журі обговорює, вголос зачитує листа група, учасником якої є Зоська, і дає відповідь).
Члени журі 2, 4 групи працюють над «діаграмою Венна»: Зоська і Маруся
Член журі. (орієнтовна відповідь) На нашу думку, мова йде про стосунки Зоськи та Степана Радченка.  Стосунки доволі непрості. Адже для хлопця Зоська стала просто черговою сходинкою до підкорення міста (вона уособлювала собою місто). У той же час, сама дівчина, сильна, вольова, все ж таки закохується в Радченка і будує плани на майбутнє. Але через його зраду накладає на себе руки.
Ведучий.  Так, справді, такі стосунки не мали майбутнього, оскільки мета в житті кожного з них була різна.  Що було миттю щастя для неї?
Члени журі. Для дівчини тією щасливою миттю стають зустрічі із хлопцем двічі на тиждень. І нещасною вона є через те, що повірила в примарне почуття і стала жертвою його зради і кар’єризму. А ціна, яку вона сплачує за мить свого щастя – її життя.
Ведучий.  Надаємо слово 2, 4 групі («діаграма Венна»).
Ведучий.  Заповнюємо фрейм.
(на дошці вивішуємо картку  «Нещасна жінка» навпроти Зоськи).
ІV етап «Сповідь»
Ведучий. Отож, у фіналі конкурсу залишилося двоє героїнь. Кожна з них розповість власну історію кохання. Виберіть з 2 і 4 групи по одній учасниці, які зможуть вжитися в роль героїні й одягнути  «Маску відвертості».
Марфа. Так, я покохала, без взаємності, без сподівань бути з коханим поруч. Він одружений і має родину, чудову родину, яку могла б отримати я. Проте зазіхати на чуже щастя я не збираюся. Життя подарувало мені мить бажаного щастя, коли змогла потримати в руках листа від Михайла. О, яке це щастя. Швидке, нечутне, нехай на мить…
Олеся. Моє кохання зародилося, мабуть, з мого патріотизму. Ніколи й не думала, що побачу його в такий важкий для моєї країни час. О, скільки довелося пережити мені: втрату матері, братів, важку роботу на чужій землі, неприємну подорож додому. А яких страждань зазнав він: горів у танку, посивілий, покалічений, але живий. Але яке ж це щастя – знати, що тебе кохають по-справжньому.
(члени журі мають вказати, кому належить кожна сповідь).
Ведучий. А тепер вам  належить визначити художні засоби, які використовує автор для підсилення кожного образу. У ваших робочих папках вміщено картки. Зауважу, що завдання такого типу передбачає формат ЗНО.
Картка 1
Тиха, без єдиної хмаринки на чолі, майстериця квітів, чарівних вишивок і пісень. Біля холодної криниці край села під вербою стояла, смутна й тиха, як і всі дівчата в ті часи на нашій на кривавій Україні. Вона не була звичайною дівчиною. Вона була красива і чепурна. [Нею] пишалася вся округа. Бувало, після роботи, вечорами, вона, як птиця, ну так же багато співала коло хати на все село, так голосно і так прекрасно, як, мабуть, і не снилося ні одній припудреній артистці з орденами. (Олеся)
 (художні засоби: епітети, порівняння, метафора; худ. лексика - суржик)
Картка 2
… притулилась до матері і, цілуючи худу воскову материну руку, промовляла тихо, утопаючи в нестерпній тузі…. [Вона] плакала. Вона відчувала своєю чистою дівочою душею, що вже ніколи не побачити їй своєї тихої доброї матері…
 Очі її світились глибокою вірою в життяБагато минуло часу, як кинулась Олеся через вікно в життєву прірву. Багато лихих надзвичайних вітрів носило її, мов піщинку у пустелі. (Олеся)
(художні засоби: епітети, метафора,порівняння)
Картка 3
Вона стоїть без хустки, сива, пишноволоса – колись її волосся сяяло проти сонця золотим, тепер не сяє. Видно, думаю собі, волосся умирає раніше, ніж людина…(Марфа)
 (художні засоби: епітет, метафора, )
Картка 4
Прийде до пошти, сяде на поріжку – тонесенька тендітна, в благенькій вишиваній сорочині й рясній спідничині над босими ногами – і сидить, сяє жовтими кучерями з-під чорної хустки…(Марфа)
(художні засоби: епітет, метафора,зменшено-пестлива  лексика, антитеза)
 (Журі із запропонованих цитат обирає ті, що відносяться до тієї чи іншої учасниці, визначають вид тропа. Визначають, яка з жінок є «коханою», а яка «тихою любов’ю»).
Член журі. «Тихою любов’ю» є, звичайно, Марфа, яка не вимагала нічого, не заважала нікому, а просто тихо кохала. І щодня чекала на листа від коханого, хоча одержувачем була не вона. Коханою виявляється Олеся, яка, незважаючи на життєві перипетії, все ж зберегла почуття кохання до Василя,  і найголовніше – Василь теж залишився вірний їй.
Ведучий. Зверніть увагу, Марфа за свою тиху любов сплачує власною внутрішньою свободою, адже вона лишається залежною від листів коханого. Єдина, кому завдало шкоди її кохання, - вона сама. Що ж до Олесі, то за свою мить щастя вона не платить, адже те, що стається з нею під час війни, не є ціною. Натомість війна скоріше принесла їй кохання. Заповніть фрейм.
Тож настав час дати відповідь на проблемне запитання: чи є кохання без трагічних наслідків?
(учасники засідання дають відповідь)
Ведучий. Тож настав час узагальнити повторений матеріал. Для кращого його запам’ятовування пропоную вам «Ментальну карту». Карта знань, мапа думок – підказка, шпаргалка, яка фіксує тільки окремі ключові слова для легшого відтворення знань. Вони допоможуть

·                   поліпшити пам'ять, нагадати факти, слова і образи
·                   генерувати ідеї
·                    аналізувати результати або події
·                    підсумовувати інформацію
·                   організувати взаємодію між учнями в груповій роботі або рольових іграх
Основні правила складання ментальної карти:
·                   Важливо розміщувати слова на гілках, а не в ромбах і паралелепіпедах тощо.
·                   Важливо і те, що гілки повинні бути живими, гнучкими, загалом, органічними.
·                   Писати на кожній лінії тільки одне ключове слово. Кожне слово містить тисячі можливих асоціацій
·                   Довжина лінії повинна дорівнювати довжині слова
·                   Обов'язково використовуйте різні кольори для основних гілок
·                   Часто використовувати малюнки і символи (для центральної теми малюнок обов'язковий). Іноді ментальна карта взагалі може цілком складатися з малюнків
·                   Для невеликої ментальної карти використовуйте аркуш паперу формату А4, для великої теми – А3.
·                   Розташовувати лист горизонтально. Таку карту зручніше читати.
Тож пропоную скласти ментальні карти до характеристики образів наших конкурсанток.
(представлення «Ментальних карт»)
Ведучий. Незважаючи ні на що, кожна із сьогоднішніх учасниць стала героїнею, якою захоплювався автор твору – не засуджував, не принижував і не жалів.
На цьому рольову гру завершено. Я вдячна вам, шановні учасники, за таку цікаву роботу.
Отже, на сьогоднішньому майстер-класі ми продемонстрували  один із випадків використання на уроках ігрової технології. Упродовж заходу застосовано такі форми роботи, як колективна («Хто я?», «Лист»), групова (робота з картками: встановлення відповідності між героїнею та цитатою із твору, визначення художніх засобів, «діаграма Венна», Ментальна карта), індивідуальна («Маска відвертості»).
На уроках літератури намагаємося формувати в учнів вміння зіставляти, аналізувати і синтезувати вивчений літературний матеріал. Наш досвід показує, що при підготовці до ЗНО одним із найоптимальніших методів роботи є рольова гра. Вона дозволяє опрацювати за короткий час  декілька літературних творів, об’єднаних в одну групу за різними ознаками: тематикою (голодомор, роздвоєння особистості, мить щастя), часом написання, авторства тощо. Але  результат гри залежить від ретельної роботи вчителя над структурою й тематикою гри, власне від майстерності  педагога .




Немає коментарів:

Дописати коментар