СИНХРОНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ ПРЕДМЕТІВ СУСПІЛЬНО-ГУМАНІТАРНОГО ЦИКЛУ - ОДИН ІЗ ШЛЯХІВ ОПТИМІЗАЦІЇ НАВЧВЛЬНОГО ПРОЦЕСУ ШКОЛЯРІВ
У нашій школі впроваджено суспільно-гуманітарний напрям, що дає змогу
старшокласникам вивчати поглиблено історію. Спорідненими, близькими до курсу
історії є українська та світова література. Кілька років тісної співпраці
вчителів, що викладають ці предмети, показали,
що до вивчення вищезгаданих курсів немає єдиного, комплексного підходу. Ведемо
мову саме про предмети суспільно-гуманітарного напряму, оскільки вони пов’язані
між собою: жоден письменник не творить відірвано від доби, в якій живе,
особливо це стосується творів, що вивчаються в старшій школі. Таким чином,
опрацьовуючи життєво-творчий шлях письменника, учень повинен зважати на
суспільні та історичні події в країні та
за її межами, щоб в його голові склалася комплексна картинка порушеного
питання. Вивчивши на уроці історії суспільно-політичні процеси нашої країни,
зіставивши їх із аналогічними в країнах Західної Європи та Америці, до
прикладу, він краще зрозуміє передумови написання того чи іншого літературного
твору українського автора. Так стане зрозумілішим зміст, мова, звичаї,
традиції, зрештою, проблематика і тематика творів. Але це в ідеалі. Що ж
відбувається насправді?
Усім відома істина: інформація,
здобута на різних уроках (споріднених) не повинна суперечити сама собі,
натомість доповнюватися окремими фактами. І відбуватися це мало б одночасно,
синхронно для кращого засвоєння учнем.
Проте практика показує, що школярі не в змозі зіставити навчальний матеріал
згаданих курсів, оскільки відповідно до чинних навчальних програм з української
літератури, історії України, Всесвітньої
історії та світової літератури у старшій школі часові межі, періоди вивчаються
в різний час. І в цьому полягає основна проблема.
До прикладу, візьмемо період 20 – 30-х
років ХХ століття. Надзвичайно важливий, цікавий і важкий час для українських
митців. Це показовий приклад впливу доби на творчість письменників. Тож період
20 – 30х рр.. ХХ століття школярі опрацьовують на уроці історії України в ІІ семестрі 10 класу, всесвітньої історії –
І семестр 10 класу, в курсі української літератури ми розглядаємо цей період
упродовж І семестру 11 класу, а на світовій літературі – наприкінці І семестру
11 класу. Таким чином, учень опиняється в ситуації, коли не в змозі встановити
причинно-наслідкові зв’язки (причину написання твору, дії персонажів та автора,
тематику творів тощо і, як наслідок – значення твору) і не має панорамного
бачення доби: українського автора і його твір у контексті української та зарубіжної історії та літератури.
Мову ведемо про старшу школу,
оскільки соціологічні дослідження показали: учні 5 – 9 класів можуть засвоїти
тільки невеликий обсяг матеріалу, натомість 10 – 11-класники здатні
опрацьовувати великий об’єм інформації, систематизуючи, зіставляючи і
порівнюючи її, тим самим отримуючи системне бачення проблеми. Тож синхронізація
вищезгаданих курсів і системність підходу до їх вивчення дозволить оптимізувати
навчальний процес у старшій школі, покращити підготовку випускників до ЗНО.
Мета проекту:
·
Оптимізувати
v вивчення курсів української та світової літератури та
історії;
v навантаження учня
та вчителя;
·
підвищити
рівень знань і навченості сучасного школяра;
·
поліпшити
якість підготовки до ЗНО;
·
Виховати
зацікавленість у навчанні.
Завдання
проекту:
·
створити
умови для вчителів української та світової літератури та історії для комплексного підходу у викладанні курсів;
·
стимулювати
зацікавленість старшокласників у вивченні предметів суспільно-гуманітарного
напряму;
·
спонукати
учнів до самоосвіти як основної складової розуміння ними власної
відповідальності за результат навчання.
Етапи реалізації проекту:
1. Діагностування
Серед учнів 10 – 11 класів було проведено анкетування,
поставлено два запитання:
1.
Серед
пройдених літературних творів з української та світової літератури скільки ви прочитали в повному
обсязі, в скороченому варіанті, не прочитали (вкажіть причини).
Результати
показали:
11 % - прочитали
твір повністю; 68% - скорочений варіант; 21% - не прочитали.
Причини:
нестача часу (оскільки об’ємні твори
українських і зарубіжних письменників); велика завантаженість з інших
предметів, відсутність бажання.
2. Чи можете ви співвіднести життя і творчість
письменників української та світової літератури та суспільно історичні і
політичні процеси одного періоду : так, ні, важко відповісти, свій варіант.
Результати
показали:
так – 10 %, важко – 62%, ні – 16 % ; свій
варіант – 12% (не завжди пам’ятаю матеріал з історії, літератури; важко
поєднати письменника і політика одного часу)
2 Дослідження проблеми
На етапі дослідження проблеми перед нами постало завдання
синхронізації тем усіх 4-х курсів. Якщо поглянути в загальному на таблицю (однаковим
кольором позначаємо період вивчення однієї теми на різних уроках ), то бачимо,
що більш-менш співпадають теми в курсах
обох літератур, хоча й тут наявні певні розбіжності. Більш-менш
синхронізовано теми в курсах обох історій. Але якщо зіставити теми літератур та
історій, то бачимо неспівпадіння. Ми пропонуємо синхронізувати навчальний
матеріал цих 4-х курсів, починаючи з 5 класу таким чином, щоб узгодити вивчення
періоду Київської Русі (5 клас), давню літературу (7 клас), історію та літературу ХІХ ст.
(9 кл), І пол. ХХ ст. – 10 кл, ІІ пол. ХХ ст- поч.. ХХІ – 11 клас. Причому
наголошуємо на тому, що при вивченні історії вчителі звертаються до постатей
літератури (Хвильовий, Винниченко, Довженко тощо), тож пропонуємо зменшити кіл-ть
творів, що вивчаються в курсі літератур, обмежити найбільш показовими для
певної історичної доби, оскільки на сьогоднішній день у 10 кл, наприклад, у І
семестрі йде величезне навантаження: Нечуй-Левицький, П.Мирний, Стендаль, Л.Толстой,
Флобер, Ф. Достоєвський. Така синхронізація курсів дозволить нам говорити про
якість літературно-історичної освіти.
3. Впровадження проекту
Синхронізація
предметів суспільно-гуманітарного циклу дозволить оптимізувати навчальний
процес. Яким чином?
По-перше, зменшення
кількості творів, що вивчаються в курсі
української та світової літератури призведе до якіснішого їх вивчення (варто
брати приклад із західних колег, які протягом тривалого часу розглядають один
літературний твір у різних аспектах, в тому числі, й історичному).
По-друге,
комплексний підхід до вивчення особистості письменника, українського чи
зарубіжного, в контексті історичної доби
дозволить зекономити навчальні години історикам, філологам, адже останнім не
доведеться витрачати час на вивчення доби, коли творив митець, а історикам – на
пошук яскравих особистостей, які творили історію конкретного періоду. Як результат, учень
отримує єдиний підхід до вивчення 4-х навчальних предметів.
По-третє, навантаження учнів стає логічним і послідовним.
Зауважимо, не меншим, а оптимальним.
4. Підбиття підсумків.
Завершальним етапом проекту стане аналіз результатів роботи
учнів та вчителів. Впевнені, що зросте рівень навчальних досягнень учнів та їх
інтелектуальна спроможність і конкурентна здатність на ринку праці. Вчителі
української та світової літератури та історії матимуть змогу проводити спільні
заняття, на яких стане можливим підбиття підсумків з цих предметів, що
сприятиме підвищенню рівня знань учнів: на перетині вищезгаданих чотирьох
складових учень отримає «діаграму Венна», яка дозволить порівняти, узагальнити
й систематизувати вивчений матеріал. Крім того, синхронізація курсів дозволить
учителю-філологу чи історику вивільнити
час на підготовку до ЗНО, адже курс літератури, історії, внаслідок проекту,
завершиться в І семестрі 11 класу, а
отже, ІV чверть можна присвятити повторенню.
Очікувані результати:
·
Оптимальне
співвідношення вимог навчальної програми та можливостей учня;
·
підвищення рівня знань з предметів
суспільно-гуманітарного циклу, зокрема профільного;
·
Вивільнення
навчальних годин на підготовку до ЗНО;
·
підготовлений
самодостатній випускник, спроможний вирішувати проблеми доби у майбутньому.
Пропонуємо переглянути презентацію до статті:
Немає коментарів:
Дописати коментар