Тема: Узагальнення і систематизація відомостей про основні
ознаки іменника.
Мета : повторити й закріпити знання учнів про іменник як
самостійну частину мови, його значення, морфологічні ознаки, синтаксичну роль;
сприяти виробленню в учнів уміння знаходити в тексті іменники, визначати їх
граматичні категорії;
розвивати
в учнів культуру мовлення, навички пошукової діяльності та інтерес до виконання
проблемно-ситуативних завдань; виховувати любов і пошану до рідної мови;
виховувати естетичні смаки учнів
Тип уроку : узагальнення
й систематизації знань, умінь і навичок
Хід
уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІІІ. Виконання вправ на узагальнення вивченого матеріалу.
1.
Перевірка
теоретичних відомостей: гра «Чарівна торбинка»(у торбинці
містяться картки із теоретичними запитаннями; учні почергово витягають картку і
дають відповідь на запитання)
2.
Колективна
робота. Вибірковий диктант (із поданих речень учні виписують іменники)
Тиша оповила землю, вкриту снігом. Заколисаний хуртовинами, вдягнутий у
теплу снігову шубу, спить ліс. Дрімають ялинки й сосни, чітко вирізняючись
своїм темно-зеленим вбранням на білизні снігу, очікують на тепло гаї. Мріють
про весну опушені білим хутром берези й осики, клени і липи, граби і дуби.
(взаємоперевірка робіт)
Запитання до учнів:
за якою ознакою визначаємо, якою частиною мови є слово?
3.
Колективна
робота. Записати слова,
розкривши дужки
(Ч, ч)ернівці, готель (К, к) иїв), пів(Є,є)вропи, шеф(кухар), міні(твір),
(на)пів(солодкий), фото(модель), радіо(передача), озеро (Ладога), село (К, к)
ам’яна), пів(яблука).
Запитання до
учнів:
·
які іменники пишемо з великої літери?
·
Правило написання слів пів-, напів-
4. Робота в групах. Виконати завдання на картках
4.1.
І
група Із поданих слів скласти прислів’я,
визначити в них іменники, вказати їх рід, число, відмінок:
Зима без снігу – не буде хлібу.
Страшна зима, як дров нема. Сумний грудень і в свята, і в будень.
ІІ група переписати подані речення, поставивши слова в дужках у кличному відмінку,
розставити розділові знаки, вказати рід, число, відмінок іменників
Та як скоро ти настала
(зимонька). (Святий Миколай) не можу дочекатися тебе в гості! Чи вкажете ви
йому шлях до моєї хатки (Місяць і зорі)
ІІІ група відредагувати речення, визначити рід, число, відмінок
іменників.
Уземову пору відпочивають
лісові рослини. Сховані під шаром сніг, вони готуюця до висни і не замерзають
навідь у най лютіші морози.
Ґрунт улісі, прекритий листям а
потім снігом, може йзовсім не замерзати.
ІV група знайти четвертого зайвого, обґрунтувавши. Два слова
ввести в речення, вказати рід, число
відмінок іменників :
-
Честь, мама, Марія, собака;
-
Дерево, хлопчик, комп’ютер, диск;
-
Перука, нероба, листоноша, плакса;
-
Меблі, дерева, окуляри, штани.
4.2.
Двоє
учнів біля дошки працюють із завданням на відповідність:
А. книгою ж.р.,
неіст., нульове закінч, одн.
Честь сп. р.,
істота, Д.в., одн.
Неробі ж.р.,
неіст., О.в., одн
Б. дріжджі, вікном,
квітці
Множ, одн., О.в.,
Д.в., Н.в., с.р., ж.р., сп.р., ч.р., іст., неіст.(записано на картках)
5. Фізкультхвилинка.
Учні встають з-за парт, учитель називає слова. Якщо слово
– іменник, то учні плескають у долоні, прикметник – присідають, дієслово –
підстрибують.
6.
Робота
з підручником. Виконати
письмово вправу 257 (визначити відміни іменників)
7.
Робота
в парах. Творче конструювання (ввести в речення іменники з поданою
характеристикою)
І пара ж.р., Д.в., неіст., аг. Назва, множ.
ІІ пара сп.р., О.в., іст., аг. Назва, одн.
ІІІ пара ч.р., З.в., іст., власна назва, одн.
ІV пара с.р., Р.в, неіст., аг. Назва, множ.
ІV. Підсумок уроку
Гра «Хто більше»
(кожному ряду вчитель ставить 3 питання, які вимагають відповіді «так - ні»)
1.
Іменник відповідає
на питання хто? Що?
2.
Іменник має 3 роди.
3.
У реченні іменник
виступає тільки головними членами речення.
4.
Іменник «староста»
жіночого роду.
5.
Іменник має 6 відмінків.
6.
Знахідний
відповідає на питання кого? Чого?
7.
Іменник «сани»
спільного роду
8.
Іменник «біль»
чоловічого роду
9.
Іменник «кров» в
О.в. писатиметься з апострофом.
V. Домашнє завдання
На вибір:
-
Виписати з
художньої літератури 6 речень, визначити граматичні категорії вжитих у них
іменників.
-
Написати міні-твір
на тему «Красуня зима», використовуючи іменники в різних відмінкових і родових
формах.
Немає коментарів:
Дописати коментар