Виступ на педраді, 2014
ФОРМИ І МЕТОДИ РОБОТИ З ОБДАРОВАНИМИ УЧНЯМИ
Робота з обдарованими учнями цікава й складна водночас. Вона вимагає належної підготовки педагогів, зорієнтованості на новизну інформації та різноманітні види пошукової аполітичної, розвиваючої, творчої діяльності. Вона під силу висококваліфікованим, небайдужим до свого предмета вчителям.
Формами роботи можуть бути групові та індивідуальні заняття на уроках і в позаурочний час, факультативи. Зміст навчальної інформації має доповнюватись науковими відомостями, які можуть одержати в процесі виконання додаткових завдань у той же час, що й інші учні, але за рахунок вищого темпу обробки навчальної інформації.
Серед методів навчання обдарованих учнів мають превалювати самостійна робота, пошуковий і дослідницький підходи до засвоєних знань, умінь і навичок. Контроль за їх навчанням повинен стимулювати поглиблене вивчення, систематизацію, класифікацію навчального матеріалу, перенесення знань у нові ситуації, розвиток творчих елементів у їх навчанні. Домашні завдання повинні мати творчий, диференційований характер.
Вищезазначені аспекти, які мають бути органічно вплетеними в уроці, доповнюються системою позакласної та позашкільної роботи: виконання учнем позанавчальних завдань; заняття у наукових товариствах; відвідування гуртка або участь у тематичних масових заходах; огляди-конкурси художньої, технічної та інших видів творчості, зустрічі з ученими тощо.
Індивідуальні форми позакласної роботи передбачають виконання різноманітних завдань, участь в очних і заочних олімпіадах, конкурсах на кращу науково-дослідну роботу. Вчителі повинні послідовно стежити за розвитком інтересів і нахилів учнів, допомагати їм в обранні профілю позашкільних занять.
Колективні форми роботи з такими учнями, в першу чергу, спрямовані на розвиток вміння працювати в групі, ділитися досвідом в певній галузі, сприяти глибшому вивченню предмета. Цікавими в цьому плані є створення проектів, участь у різноманітних вікторинах, турнірах, брейн-рингах, конкурсах творчості.
Зокрема, я у своїй роботі з обдарованими школярами використовую як індивідуальні, так і групові форми. Так, мої учні беруть участь в предметній олімпіаді, конкурсі ім.. П. Яцика, мовно-літературному конкурсі ім. Т.Шевченка. мої школярі посідали призові місця у конкурсах учнівської творчості: «Об’єднаймося, брати мої!», «Рятувальники очима дітей», «Слово про мого першого вчителя»; у щорічній науково-практичній конференції «Слово стало тілом і оселилося між нами».
Під час проведення тематичних тижнів обдарованих учнів залучаю до співпраці. Уже традиційно на тижні Літератури рідного краю та Шевченківських днів у школі відбувається конкурс декламаторів, під час якого школярі демонструють свою майстерність у виразному читанні літературних творів. Оцінює виступи журі ( до його складу входять вчителі-словесники та вчителі суспільних наук) за кількома критеріями: інтонація, сприйняття-розуміння, логічний наголос, передача авторського задуму тощо. Підготовка учнів до участі починається ще в середніх класах на уроках виразного читання поезій, я ознайомлюю їх із критеріями оцінювання декламації, демонструю техніку. В позаурочний час учні практикуються і готуються до конкурсів. Під час останніх переможці визначаються у двох категоріях: 5 – 7 класи, 8 – 11 класи – оскільки вміння учнів 5-6 класів неможливо поставити в один ряд із вмінням одинадцятикласників. Переможець шкільного етапу конкурсу представляє школу на міському рівні і вже кілька років мої учні входять до трійки призерів ІІ етапу конкурсу декламаторів «Рідна мова солов’їна!»
Цікавою формою роботи, на мою думку, є проектний метод, який розвиває пошуково-дослідні здібності, вміння добирати потрібний матеріал серед великої кількості інформації, навички роботи в парах, групах, індивідуально. Застосовую цей метод на уроках мови та літератури та поза ними. Зокрема, цікавим, вважаю, є поєднання конкурсу декламаторів та проекту. Так, на конкурс читців Тижня літератури рідного краю підбираємо матеріал про буковинських митців (на вивчення їх творчості відведено мало годин, тож така форма роботи корисна). Під час Шевченківських днів проекти присвячені життєво-творчому шляху Кобзаря.
Презентація "Володимир Івасюк"
Немає коментарів:
Дописати коментар