середа, 4 січня 2023 р.

Формуємо компетентності на уроках української мови

 Робота з текстом – один із оптимальних видів діяльності під час навчального заняття.

Підібравши тексти різної тематики (діалоги, монологи персонажів художніх творів, рекламні ролики, статті, пісні тощо), учитель може працювати над формуванням кількох компетентностей одночасно, реалізовувати одну-дві наскрізні лінії, залежно від поставленої мети.


Роботу з текстом варто розпочати з прочитання та маркування

 Попередньо треба: 

 1) обговорити позначки (наприклад, ! це важливо, треба запам’ятати; ? не зрозуміло, викликає сумнів; + інформація відома; – інформація не відома/ не важлива). 

2) визначити форму роботи (індивідуальна, парна чи групова). 


За допомогою «Маркування тексту» формуємо такі компетентності: 

  • вільне володіння державною мовою (використовуємо українську мову для пізнання нового, тлумачення понять, фактів, явищ тощо); 
  • навчання впродовж життя (читати, використовуючи різні види читання (ознайомлювальне, вибіркове, вивчальне та ін.; постійно поповнювати власний словниковий запас); 
  • математичну компетентність (навчаємо виокремлювати головну й другорядну інформацію, установлювати причиннонаслідкові зв’язки); 
  • компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій (навчаємо критично оцінювати відображені в тексті результати людської діяльності в природі; аналізувати прочитане тощо). 

Підібравши тексти відповідної тематики, також можна розвивати: 

  • здатність спілкуватися іноземними мовами (за умови, якщо в тексті, наприклад, наявні іншомовні слова, виявлення яких передбачено темою та метою уроку); 
  • культурну компетентність (якщо текст присвячено темі культури або в ньому є згадка про витвір мистецтва, то формуємо здатність використовувати українську мову для духовного й культурного самовиявлення; дотримуватися норм української літературної мови та мовленнєвого етикету; використовувати досвід взаємодії з творами мистецтва в життєвих ситуаціях);
  • екологічну компетентність (якщо текст відображає екологічні проблеми – бережливе ставлення до природи).

Немає коментарів:

Дописати коментар