субота, 30 жовтня 2021 р.

Узагальнення знань про правопис знака м’якшення, апострофа, подвоєних літер. Тренувальні вправи.

Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про правопис знака м’якшення, апострофа, подвоєних літер; формувати вміння знаходити слова на подані орфограми в реченнях; розвивати в учнів культуру мовлення, навички пошукової діяльності та інтерес до виконання проблемно-ситуативних завдань; виховувати любов і пошану до рідної мови; виховувати естетичні смаки учнів 
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань, умінь і навичок 
Обладнання: підручник, картки із завданнями, мультимедійне обладнання.

форма вивчення педагогічної діяльності ((#Абеткадлядиректора)

Зміст уроку

І. Оргмомент

ІІ. Оголошення теми і мети уроку (разом з учнями), мотивація.

ІІІ. Відтворення й узагальнення основних теоретичних  понять

1.     Робота в групах. Заповнення фреймів, створення «ромашки орфограм» (можливо виконувати це завдання на аркушах, можливо – в електронному форматі).

       І група


ІІ група        


ІІІ група (на дошці складає кластер)

Апостроф:

ü Цю орфограму ставлять в орудному відмінку у слові «кров»

ü Цю орфограму пишемо після б, п, в, м, ф перед я, є, ї, ю

ü Ця орфограма є у слові «черв…як»

ü Цієї орфограми немає після пом’якшеного [р’]

ü Ця орфограма є у слові «торф…яний»

ü Після цієї орфограми букви я, ю, є, ї позначають два звуки

Подвоєння:

ü У транскрипції цю орфограму позначаємо [:]

ü Цю орфограму спостерігаємо на межі двох частин слова – кореня і суфікса

ü Ця орфограма є у прикметниках з суфіксом –енн(ий)

ü Ця орфограма є у слові «розрі..ся»

ü Ця орфограма є у слові «віл..а»

Компетентності, які формуємо під час цього виду роботи:
     -    вільне володіння державною мовою

-         Математична (встановлення причинно-наслідкових зв’язків)

-         ІКТ (аналіз мовних явищ, а також за умови, якщо учні виконують завдання на телефонах, планшетах… )

-          громадянські та соціальні компетентності (навчаємо працювати з іншими на результат)

ІV.  Узагальнення та сис­тематизація основних теоретичних положень

      Колективна робота.

Диктант за картиною  

Виписати «побачені на картинці слова» у дві колонки слова: І – з подвоєнням; ІІ – без нього

Наприклад:

І колонка: Осінній, туманний, ранній, гілля, камінний

ІІ колонка: Дерев’яний, небесний, розкішний, чорний, листя, кам’яний.


 
-         Озвучування результатів роботи (свої слова учні можуть написати на стікерах і прикріпити на дошку, ватман, аркуш для фліпчарту)

-              -  Формувальне оцінювання (спрямовує оцінювання на індивідуальний поступ учня, відзначає досягнення, підтримує бажання навчатися).

 Таке завдання забезпечує:

- Використання обладнання для активізації пізнавальної діяльності.
- орієнтацію діяльності на розвиток творчої активності, творчого мислення.

- учитель вислуховує й приймає думки учнів

           Компетентності:

-         Вільне володіння державною мовою

-         Математична

Підприємливість та фінансову грамотність.

      2.     Робота в групах.

Пропонуємо учням вибір рівня навчального завдання. Завдання можна запропонувати учням на аркуші паперу або через посилання чи QR-код.

 І варіант – завдання на 6 балів (по 0.5 б за кожне правильно визначене слово з орфограмою + по 0.5 б за кожне правильно пояснене слово ).

Записати речення, визначити слова на вивчені орфограми, пояснити їх правопис (можна за допомогою підручника, інтернет-джерела)

У травні на Тарасовій горі тебе зачарують співи солов’їв. У народі кажуть, що вони сюди злетілися в гості до Тараса. Як тільки спаде надвечіря, солов'ї тут змагаються своїм хистом. Несказанна наддніпрянська краса! І незбагненний спокій огортає душу.

 ІІ варіант – завдання 10 балів (0.5 за кожну знайдену помилку і виправлену, 0,5 – за пояснення)

І група – «Лови помилку» (учням необхідно знайти у поданих реченнях слова з орфографічними помилками і виправити їх, пояснити)

Ми чуємо тибе, кобзарю, кріз столітя,

І голос твій нам душу окриля.

Встає в новій красі, забувши лихолітя,

Твоя, тарасе, звілнена зимля.

У росяні вінки заплетені суцвітя,

До ніг тобі, титане, кладемо.

Ми чуємо тебе, кобзарю, кріз столітя,

Тебе своїм сучасником звемо.

ІІІ варіант – 12 балів

А)«Четвертий зайвий» (вибір пояснити) 0,5 – за кожне правильно визначене слово + 0,5 – за кожне правильне пояснення = 5 б

А. торф..яний, черв..як, верб..я, сім..я

Б. роз..їхатися, при…їхати, від..їхати, об..їхати

В. мавп..ячий, моркв..яний, цв..ях, в..язати

Г. бур..ян, бур..як, пор..ядок, р..ясний

Д. м..ята, б..ються, св…ято, любов..ю

 Б)  «Я - учитель» (виправити помилки в реченнях) – 0,5 за кожну виправлену помилку + 0,5 – за кожне правильне пояснення = 7б.

Сидів над Нилом крокоділ і сльози лив у річку Нил.

Атлантіда стала сімволом незбагненної загадки.

Акула снідати бажає, з апельсінів починає, потім хрума в один раз абрікос і ананас. Трава євшан – наш талисман одвічний.

Усього – 12 б. 

-        -         Самооцінювання (учитель надає правильні відповіді, учні самостійно перевіряють й оцінюють роботу).

-           -       Зворотний зв’язок.

 Компетентності:

  • вільне володіння державною мовою
  • -        -       Математична (встановлення причинно-наслідкових зв’язків)
  • -         ІКТ (аналіз мовних явищ, а також за умови, якщо учні виконують завдання на телефонах, планшетах… )
  • -          громадянські та соціальні компетентності (навчаємо працювати з іншими на результат)
  • - навчання впродовж життя (постійно поповнювати словниковий запас; визначати мету своєї діяльності, здійснювати самооцінювання).

 Таке  завдання забезпечує (вибір учнями рівня навчального завдання):

  • -         виховання відповідальності за результат своєї роботи
  • -         свідому діяльність на результат
  • -         розвиток критичного мислення.

1.             3.  Робота в групах. «Диктант для шпигуна».

Час – 2 хвилини.

Ідеал, зрання, тьмяний, роз’їхатися, незбагненний, сонний, дистанція, директор, шістнадцять, попідвіконню, двох’ярусний, ходять, п’ять, ательє, дерев’яний, верб’я, сьогодні, сьомий, серйозний, над’яр’я, доньці, оцінювання, зв’язок, ідея.

-        Взаємооцінювання групами (правильні відповіді вчитель виводить на слайд; критерії оцінювання вчитель оголошує усно перед виконанням роботи: кожне правильно написане слово – 0,5 б.).

 -        Зворотний зв’язок: пояснення найбільш «проблемних» слів за допомогою правил (у підручнику або в інтернеті на вибір учнів)

 Таке завдання забезпечує:

  •   Дотримання гігієни навчання (навчаємося рухаючись, можна використовувати замість фізкультхвилинки).
  • -        Роботу всіх учнів одночасно.
  • -        Навички співпраці, командної роботи.

4.     Робота в групах. «Ти – мені, я – тобі» (групи одна одній по черзі називають орфограму, а інша група наводить приклад або одна група надає слова з певними орфограмами, інша група - пояснює).

Компетентності:

  • -         вільне володіння державною мовою

    -         громадянські та соціальні компетентності (навчаємо працювати з іншими на результат)

    -         підприємливість і фінансова грамотність (представляти свою роботу, використовувати доцільні мовні засоби)

     Таке завдання забезпечує:

    -         співпрацю на результат

    -         творче й критичне мислення

    -         висловлення думки.

  • V.               Підсумок уроку.

    Виконання тестових завдань

    (можна на аркуші, можна в електронному форматі; критерії – 2 б за кожне завдання).

    1.     Укажіть рядок слів, в усіх словах якого слід писати апостроф:

    А. моркв..яний, цв..ях,  св….ято

    Б. бур..ян, двох..ярусний, Лук..янчук

    В. черв..як, кров...ю, Св..ятослав

    Г. інтерв..ю, ад..ютант, п..юре, к..ювет

    2.     У всіх словах рядка треба писати знак м’якшення, ОКРІМ

    А. різ..бяр, нен..ці, українс…кий

    Б. сопіл..ці, квіт..ці, Уман..щина

    В. хочет..ся, втрачаєт..ся, він..єтка

    3.     У словах якого рядка допущено помилку

    А. осінній, глибочений, священник

    Б. незбагненний, гречаний, сонний

    В. вілла, тонна, нетто

    4.     Написання слів  якого рядка відповідає правилу «У кінці іншомовних незмінюваних слів треба писати літературу і»

    А. доньці, руці, у зошиті

    Б. таксі, колібрі, журі

    В. красі, нозі, поні

    5.     Укажіть після яких звуків в іншомовних словах треба писати літеру и

    А. д, т, з, с, ц, ч, ш, ж

    Б. з, с, р, ш, к, п,

    В. д, т, з, с, ц, л, н

    6.     У словах якого рядка відбувається подвоєння звуків унаслідок збігу на межі частин слова

    А. оббігти, сонний, життя

    Б. наддеснянський, оббити, осінній

    В. здоровенний, несказанний, незбагненний

    VI.            Рефлексія. Оцінювання.
    Описати свій настрій одним словом, у якому наявна одна з повторених орфограм.

    Учитель за допомогою оцінювальних суджень характеризує роботу учнів під час навчального заняття.

    Бали, здобуті за виконані завдання, учитель сумує й виводить середню оцінку (не озвучує – виставляє в журнал).

    VII.        Домашнє завдання.

    Написати мініесе, використовуючи слова на вивчені орфограми.

Немає коментарів:

Дописати коментар