вівторок, 21 листопада 2017 р.

Зміни приголосних при творенні слів: іменників із суфіксом –ин (а) від прикметників на –ський, -цький; буквосполученням –чн- (-шн-).



Презентація до уроку тут 
 https://okyayxm.blogspot.com/search/label/%D0%9A%D0%B0%D1%82%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D0%B3%20%D0%BF%D1%80%D0%B5%D0%B7%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B9

Мета: повторити чергування приголосних звуків при творенні іменників із суфіксом –ин- від прикметників на –ський, -цький та прикметників із буквосполученням –чн-, -шн-; формувати вміння й навички утворювати нові слова, визначати спосіб їх творення; розвивати логічне мислення, вміння працювати за алгоритмом, висловлювати і відстоювати власну думку; виховувати любов до Батьківщини, її визначних місць.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: підручник, мультимедійне обладнання, роздатковий матеріал

Структура і зміст уроку
І. Оргмомент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання практичного характеру, перевірка, оцінка і корекція раніше засвоєних знань, навичок і вмінь, відтворення і корекція опорних знань учнів.
1.     Колективна робота. Заповнення фрейму.

ü Скільки способів творення слів вам відомі?

ü Визначити спосіб творення слів: написати, сонечко, чорнозем.
ü Кожен учень ланцюжком наводить приклад слова, утвореного
І ряд – префіксальний
ІІ ряд – суфіксальний
ІІІ ряд – складання основ, слів.

1.     «Відновлення ланцюга подій» (по варіантах)
І В.
писати        написати      напис
ІІ В.
Дід              прадід           прадідівський

ü Що ми називаємо словотвірним ланцюжком? (с.77)

ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку, мотивація учнів.
1.     Прочитати речення Рідна Чернівеччина славиться  гостинністю на всю Україну.
ü Як ви розумієте назву    Чернівеччина?
ü Продемонструвати на карті цю територію.
ІV. Сприймання й засвоєння нового матеріалу.
1.     Слово вчителя.
2.     Робота з підручником:
А. Опрацювання теоретичного матеріалу на с. 81.
Б. Вправа 157 (усно) (синхронно із опрацюванням теорії)
В. Опрацювання винятків : Галичина; Запоріжжя, Волинь, Закарпаття
3.     Робота з картою.  Від назв областей (прикметників) утворити іменники з суфіксом –ин- (на власний розсуд).
4.     Робота з текстом.
ü Прочитати текст, визначити тему.
Подорожуємо Україною
Як цікаво сісти в потяг і вирушити  у подорож Україною, щоб відкривати для себе її дива!  
Відправною точкою для нас стане рідна Чернівеччина. Її архітектура і гостинність задовольнять найвибагливішого туриста.
Ознайомившись із  «родзинкою» міста - Чернівецьким національним університетом – ми рушаємо  до  Львова, який   приваблює і чарує затишними вуличками та смачною кавою і шоколадом.
Прощаючись із Львівщиною, через Хмельниччину та Вінниччину їдемо до Києва, де гамором і метушнею нас зустрічає столичний вокзал. Величчю вражає  Майдан Незалежності.
І вже кличе Черкащина – батьківщина Тараса Шевченка. Намилувавшись її красою, потягом вирушаємо на Одещину. Морський вокзал сонячної Одеси вважають найбільшим і найсучаснішим в Україні.
Скільки цікавого і незвіданого таїть у собі наша Батьківщина!
ü Виписати з тексту
·                        Хлопці – іменники із орфограмою –чч-
·                        Дівчата –                    -щ-
ü Робота в парах. Створити  словотвірний ланцюжок
·        І пара – Львівщина
·        ІІ – Черкащина
·        ІІІ – Чернівеччина
ü Тож чи можна утворити слово «Чернівеччина» від слова «Чернівці» ? Чому?
5.     Робота з підручником:
А. Вправа 161 на с.82 (усно)
Б. Опрацювання теоретичного матеріалу на с. 82
В. Диференційовані завдання:
·        Вправа 162 (3 учнів біля дошки по 2 слова)
·        Виписати з тексту по 2 слова з орфограмою –чн- і визначити твірне слово
V.  Осмислення, узагальнення і систематизація нових знань.
1. Робота в групах.

І група  «Лови помилку»
Перепишіть слова, виправивши в них помилки. Позначте орфограми.

Туречина, Київччина, угорщина, уманщина, Віничина.

ІІ група «Я - редактор»

Запишіть речення, виправте помилки у словах.  Позначте орфограми.

У світлий день ведуть шляхи твої, сумчино!
Наша чернівечина славиться гостиністю.

ІІІ група
Перепишіть речення, після виділених слів у дужках запишіть прикметник, від якого вони утворені. Позначте орфограми.

Піснею любові і добра стала ти, Черкащино, для мене.
По Вінниччині мандрували ми.


ІV група
Перепишіть прислів’я,  розкриваючи дужки і утворюючи прикметники. Позначте орфограми.

Труд буває (скука), та плід (смак).
Хто із сонцем встає, у того весь день (сонце) настрій.
2.     Творче завдання. Скласти речення. Використовуючи іменник із суфіксом –ин- та прикметник на –чн-, -шн-. Наприклад: Славиться Львівщина смачною кавою.
VІ.  Підсумок уроку.
1.     «Асоціації»
Морський порт         Одещина
ЧНУ                           Чернівеччина
Майдан Незалежності     Київщина
Львівська кава             Львівщина
Тарас Шевченко         Черкащина
Україна                       Батьківщина

VІІ.  Повідомлення домашнього завдання.
С. 81 -82 – вивчити правила; вправа 160.
 


Немає коментарів:

Дописати коментар