вівторок, 18 листопада 2014 р.

урок у 10 класі
ТЕМА:  Мова – духовне багатство народу (В.Сухомлинський)
 Тропи. Тренувальні вправи
МЕТА: узагальнити й систематизувати знання учнів про види тропів, удосконалювати вміння ідентифікувати їх у тексті, обґрунтовуючи вибір; розвивати вміння аналізувати та оцінювати мовні засоби поетичних та прозових текстів, уміння доречно використовувати тропи у власному мовленні; виховувати любов і пошану до рідної мови
ТИП УРОКУ: узагальнення й систематизації знань, умінь і навичок
ОБЛАДНАННЯ: мультимедійний проектор, підручник, роздатковий матеріал


ХІД УРОКУ

Мова – душа кожної національності,
 її святощі, її найцінніший скарб
Іван Огієнко
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя про День рідної мови, його значення для кожної людини. Учням учитель пропонує записати епітети та метафори до слова «мова»
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку
ІV. Узагальнення теоретичних положень з теми
1.     Лінгвістичний диктант
·   Тропами називаємо…
·   Використання тропів притаманне таким стилям, як…
·   Епітети виражені ….
·   Навести приклад постійного епітета
·   Порівняння виражається так:…
·   Метонімія від синекдохи відрізняється тим, що…
·   Вкажіть троп, використаний у реченні «Через тисячі літ лиш приходить подібне кохання»
·   Вкажіть троп, використаний у реченні «Осінь ходить по долині і снує свої сіті»
·   Навести приклад порівняння, вираженого іменником в орудному відмінку
·   Записати речення, використовуючи метонімію
Взаємоперевірка учнями
V. Виконання завдань на узагальнення умінь і навичок учнів
1. Вибірковий диктант
За варіантами: І – виписати із тексту епітети, ІІ – метафори, ІІІ - порівняння
Слово принишкло бджолою на квітці. Чисті слова мої, чисті, мов трава обабіч шляху, мов листя лип. Науки, сповиті в пелюшки слів, не вивітряться ніколи. Світ широкий і розлогий, скрізь ведуть шляхи й дороги. Душа ,мов калина, росте і цвіте без тепла. Слова, правічні, як трава, мого життя і судді, й свідки, до мене сходяться нізвідки.  Стану справжнім, як природа.  Книги – морська глибина.
2.     Індивідуальна робота.  З поданими словами скласти словосполучення в прямому і переносному значенні, визначити троп
І варіант :    крила, золотий, урок
ІІ варіант :     рученьки, дихати, школа
ІІІ варіант :  звучить, гори, солов’їний
3.     Робота в парах. Записати подані речення, розставивши розділові знаки, підкреслити члени речення. Визначити художні засоби.
І пара: Ідуть-бредуть метафори у фрази немов чумацькі зоряні вони.
ІІ пара:  З розчиненого вікна чути як тече спокійна мова.
ІІІ пара:   Фальшиве слово покаже зуби вискочить звіром вислизне змієм
ІV пара:  Мова біжить струмочком по судинах ллється піснею понад степами спалахує зорями у небесах
4.     Колективна робота. Перифрази.
Кобзар української літератури
Голуба планета
Брати наші менші
Легені планети
Нічне світило
Люди в білих халатах
Прикутий до скелі титан
Весна людського життя
Книга Книг
5.     Робота в групах. Учні виконують завдання на картках.
І група: виписати тропи із поданого твору
Велична, щедра і прекрасна мова.
Прозора й чиста, як гірська вода,
Це України мова барвінкова,
Така багата й вічно молода.

Рідна мова, мов гірська вода,
Рідна мова вічно молода,
Рідна мова в серці з ранніх літ,
Гордо лине мова у політ!

Вона, як ніжна пісня колискова,
Заходить в серце й думи з ранніх літ,
Це мова, наче пташка світанкова,
Що гордо лине у політ!
Ю. Косинська
ІІ група. Виконати завдання на відповідність між реченнями та тропами, використаними в них
 А.  1. Без землі непомітно черствіє людина.
2.     Гори зла моя б потуга із землі змела.
3.     Люди біля каштанів теплі стають, весняні.
4.     Що ж, у вихідні доведеться засісти за Грінченка, Драгоманова.
А. Метонімія.
Б. Епітет
В. Алегорія
Г. Метафора
Д. Гіпербола
Б. 1. Освіта потребує не лише мізків, а й  сердець.
2. Натомлену спину день ховав за дахами дач.
3. На шляху поступу ми лиш каменярі.
4. Стану справжнім, як природа, як вечеря на столі.
А. алегорія.
Б. синекдоха
В. порівняння
Г. метафора
Д. персоніфікація
ІІІ група: визначити вид поданих тропів, два з них ввести в речення
Злива почуттів; море радості; очі, як вуглики; спалахують думки; пухкенький сніжок; господарство потребує рук
ІV група: скласти міні-твір про мову, використовуючи гіперболу, метафору, літоту, епітети, порівняння
6.     Гра «Вгадай слово» (усно): до прикметника підібрати іменник, що утворився постійний епітет
Сира (земля), буйні (вітри), карії (очі), чорнії (брови), темна (нічка), солов’їна, калинова (мова), вишневий (садок), широкий (степ), ясний (світ), ласкаве (слово), сірі (дні),сивий (туман)
VІ . Підсумок уроку
Метод «Прес»: чому використання тропів у мовленні необхідне?
VІІ. Оцінювання
VІІІ. Домашнє завдання

Презентація до уроку

1 коментар:

  1. Цікавий урок, доречне поєднання різних форм роботи з учнями. Вчитель координує на спрямовує дії учнів, які протягом уроку розвивають навички та уміння роботи зі словом.

    ВідповістиВидалити