Сьогодні ми спостерігаємо за тим, як змінилася комунікаційна і, відповідно, мовна ситуація в
суспільстві. З’явилися нові способи збереження, переробки й передачі вербальної
інформації, серед яких домінують аудіо- та аудіовізуальні джерела мовлення
(радіо, телебачення, соцмережі, Скайп, мобільний зв’язок). І якщо донедавна проблеми формування
мовленнєвих навичок були актуальними, як правило, для професій гуманітарної
спрямованості, то сьогодні практично для всієї системи освіти важливим є формування
в учнів умінь розв’язувати комунікативні завдання з єдиною метою – виховати
випускника як комунікативну, конкурентоспроможну особистість.
Мовленнєва компетентність – це
вміння
адекватно й доречно практично користуватися мовою в конкретних ситуаціях, використовувати для цього як мовні, так і позамовні (міміка, жести, рухи) та інтонаційні засоби вираження мовлення.
адекватно й доречно практично користуватися мовою в конкретних ситуаціях, використовувати для цього як мовні, так і позамовні (міміка, жести, рухи) та інтонаційні засоби вираження мовлення.
Год/рік
|
Види мовленнєвої діяльності
|
Вимоги до
навчальних досягнень учнів
|
1
ІІ семестр
|
Аудіювання
(
слухання і розуміння мовних одиниць)
|
Уміти слухати і розуміти текст, визначати
основну думку.
|
1 (І семестр)
1(І семестр)
1 (ІІ семестр)
|
Говоріння
діалог
твір
переказ
|
Будувати діалоги, переказувати тексти,
створювати власні висловлювання.
|
1 (ІІ семестр)
1 (І семестр)
|
Читання
вголос
мовчки
|
Читати тексти правильно і усвідомлено.
|
1 – 2
2
|
Письмо
Твір
переказ
|
Будувати письмові висловлювання
|
Оцінка за сформовані мовленнєві
навички, на перший погляд, важлива й потрібна тільки на уроках української
мови. Частково правильно. Але ці вміння потрібні й на інших уроках, на яких
відбувається їх закріплення, певною
мірою. До прикладу, аудіативні навички застосовують учні на уроках-лекціях, подачі
нового матеріалу, коли є потреба запам’ятати чуже висловлювання, а згодом
відтворити, сприйняти й зрозуміти, зробити висновки. Моніторингові дослідження
аудіативних умінь учнів 7, 9, 11 класу показали:
№ з/п
|
2013/2014 н.р.
|
|
1.
|
6А
|
6.4
|
2.
|
6Б
|
8.1
|
3.
|
8А
|
7.1
|
4.
|
8Б
|
7.3
|
5.
|
10
|
8.9
|
Основний недолік учнів при
аудіюванні – неуважність, невміння зосередитися, почути (не слухати, а почути)
і, як наслідок, не сприйняти і не зрозуміти. Відсутність таких вмінь погіршує
засвоєння учнями навчального матеріалу, призводить до зниження рівня НДУ інших
навчальних предметів.
Читання – основа формування мовленнєвих умінь. Мотивом його
є спілкування, метою – здобуття певної інформації. На основі чужого письмового
мовлення ми будуємо власні висловлювання. Саме вміння читати лежить в основі
всіх навчальних предметів (опрацювання підручникового параграфа, літературних
творів тощо). І читання вголос, і читання мовчки спрямовані на адекватне
сприйняття тексту. Результати :
№ з/п
|
2013/2014 н.р.
|
2014/15 н.р
|
різниця
|
|||||
ЧМ
|
ЧВ
|
ЧМ
|
ЧВ
|
ЧМ
|
ЧВ
|
|||
1.
|
6А
|
6.8
|
7.8
|
7А
|
6.9
|
--
|
0.1
|
--
|
2.
|
6Б
|
7.9
|
8.9
|
7Б
|
8.3
|
--
|
0.4
|
--
|
3.
|
8А
|
6.8
|
7.7
|
9А
|
6.9
|
--
|
0.1
|
--
|
4.
|
8Б
|
6.8
|
7.9
|
9Б
|
6.9
|
--
|
0.1
|
--
|
5.
|
10
|
7.2
|
10.1
|
11
|
7.4
|
--
|
0.2
|
--
|
Читання мовчки
дозволяє перевірити рівень сформованості розуміння тих чи інших понять,
тем, проблем, а також правильно вибрати необхідне і важливе, звернути увагу на
дрібниці. Перевірка читання вголос має на меті ті ж чинники, що й при читанні
мовчки, але з додаванням вміння читати з
потрібною швидкістю, дикцією, темпу, інтонацією, логічним наголосом тощо. Різниця в тому, що
для читання мовчки береться незнайомий текст, а для читання вголос – знайомий. Оскільки читання – процес
осмислення й сприйняття, то його ефективність залежить від рівня сформованості
уваги й уяви. Саме тому більш високий бал отримують діти за читання художніх
текстів, гірше даються наукові й публіцистичні.
Проблема в тому,
що читання присутнє на різних предметах, проте дотримання вимог читання відбувається
тільки на уроках мови та літератури, звідси – відсутність єдиного підходу.
Такий вид контролю, як говоріння
включає усні діалог, твір, переказ, які теж застосовують вчителі всіх
предметів: висловлювати думку, створювати власні висловлювання, вести дискусію,
діалог – доречні форми будь-якого комбінованого уроку, узагальнення й
систематизації знань.
Практика показує, що складати й розігрувати діалоги учні вміють уже з
5 класу. Результати за минулий навчальний рік і нинішній.
№ з/п
|
Клас
|
2013/2014 н.р.
|
Клас
|
2014/2015 н.р.
|
1
|
6А
|
6.4
|
7А
|
7.7
|
2
|
6Б
|
8.1
|
7Б
|
8.0
|
3
|
8А
|
7.1
|
9А
|
7.4
|
4
|
8Б
|
7.3
|
9Б
|
7.4
|
5
|
10
|
8.8
|
11
|
8.9
|
Хоча спостерігаємо проблему недотримання обсягу, теми
діалогу, правильності оформлення. Справа в тому, що на уроках іноземної мови
теж присутній цей вид роботи, проте різниця полягає у підході до перевірки
діалогу різними вчителями.
Твір усний і письмовий надає широкі можливості для
самостійного творчого вияву мовлення учнів, але водночас і можливість обійти
прогалини у своїх знаннях з орфографії, пунктуації тощо. Проте практика
свідчить, що не всі учні розуміють цю
можливість. І пов’язано це з тим, що їм важко викладати думки, зберігати
послідовність, логічність, подавати найголовніше, дотримуватися стилю, типу
мовлення, теми. Останнім часом ситуацію ускладнилася
ще й розповсюдженням мережі Інтернет, звідки учні здебільшого черпають
інформацію. Звідси й невміння учнів редагувати власні тексти, пояснити вид
помилки тощо.
Результати твору:
2014/15 н.р
|
||
усний
|
письмовий
|
|
7А
|
6.6
|
--
|
7Б
|
7.9
|
--
|
9А
|
6.1
|
6.6
|
9Б
|
6.5
|
6.7
|
11
|
7.9
|
7.5
|
Якщо деталізувати твір письмовий (вид контролю - письмо), то варто зазначити,
що при виставленні оцінки враховуємо не тільки зміст, логічність, послідовність
викладу, розкриття теми (як при усному), а ще й помилки різного типу:
орфографічні, пунктуаційні, стилістичні – яких досить багато нараховуємо. А це
свідчить про недостатність засвоєння мовних тем. Зрозуміло, що вміння складати
твори необхідне не тільки на уроках мови та літератури. Адже повідомлення на
різну тему, реферати, випереджальні завдання, проекти – це все власні
висловлювання учнів, тобто твір. Але проблема в тому, що і тут відсутній єдиний
підхід: помилки виправляють тільки українські філологи, а, отже, дотримання
норм орфографії, пунктуації,стилістики втрачає свою актуальність на інших
предметах.
Рекомендації:
1.
Учителям-філологам
обов’язково проводити роботу над помилками після написання творів, переказів,
диктантів
2.
Учителям-предметникам:
·
Вчити
давати повну відповідь на запитання;
·
Коригувати
мовлення учнів;
·
Стежити
за грамотністю школярів: при перевірці зошитів, самостійних, практичних,
лабораторних робіт звертати увагу на помилки;
·
Приділяти
значну увагу роботі з підручником: списування, виписування основного, складання
плану тексту;
·
Вчити складати висловлювання за картиною,
схемою, малюнком;
·
Здійснювати
перевірку рефератів, проектів з огляду на розкриття теми, послідовність
викладу, структурування матеріалу, грамотність;
Працювати над підвищенням власної грамотності,
стежити за власним мовленням.
Немає коментарів:
Дописати коментар