У
лінгводидактиці до групи
лексичних помилок відносять недоліки
мовлення, пов’язані з використанням слів і фразеологічних зворотів, які не
відповідають нормам літературної мови.
До
типових лексичних вад тексту відносять такі:
1)
стилістично немотивована тавтологія – повтор слова,
спільнокореневих слів в одному або сусідніх реченнях: Школярам доручили прибрати шкільний двір;
2)
стилістично немотивований плеоназм – дублювання значення у двох
словах: Кожному гостеві нашого закладу
подарували пам’ятний сувенір;
3)
стилістично немотивоване багатослів’я – уживання зайвих слів: Похід князя Ігоря на половців відбувся у
квітні місяці;
4)
уживання слів у невластивому значенні:
Молоко дуже корисливе для дитячого
організму; Я рахую, що…; вірні рішення; задати запитання;
5)
порушення сполучуваності слів,
часто засноване на інтерференційних явищах: Ми
зайняли перше місце на конкурсі;
6)
уживання слів, не властивих
літературній українській мові (немотивовані діалектизми, полонізми,
росіянізми): Треба приймати участь
у різних міроприємствах;
7)
уживання слів, не властивих зображуваній
епосі: Солдати князя Ігоря були
відважними;
8)
некоректне вживання
фразеологізмів: Я і природа – це дві
сторони медальйона.
2.
ГРАМАТИЧНІ ПОМИЛКИ
У
лінгводидактиці до групи
граматичних помилок зараховують
морфемні, словотвірні, морфологічні й синтаксичні порушення.
До типових граматичних помилок відносять такі:
1)
мофремні й словотвірні – помилки, спричинені:
а)
уживанням нетипових для української мови (малопродуктивних, що витісняються
іншими продуктивними засобами, чи зовсім не властивих мовній системі)
словотворчих засобів, найчастіше суфіксів: атомщики, непередбачувальні, поставщиків, датчанин;
б) порушенням закономірностей поєднання твірної основи
й словотворчого засобу в похідному слові: подмінять, двохтрубне.
2)
морфологічні – помилки, що спричинені
невідповідністю формального вираження якогось із граматичних значень тієї чи
тієї повнозначної (самостійної) частини мови – роду, числа, відмінка, ступеня
порівняння, особи, часу, способу, стану, виду.
3)
синтаксичні – помилки, що спричинені
незабезпеченням передбаченої граматичним ладом української мови побудови
конструкцій (словосполучень, речень, надфразних єдностей) відповідно до
усталених моделей синтаксичних зв’язків і відношень. Залежно від складності
конструкції можуть бути виділені помилки на рівні:
3.
СТИЛІСТИЧНІ ПОМИЛКИ
У
лінгводидактиці до стилістичних помилок належать випадки
недоцільного вживання оцінно-емоційно-експресивно забарвлених мовних засобів
різних рівнів мовної системи.
До типових граматичних помилок відносять такі:
1)
уживання слів, властивих одному
стилю, у тексті іншого: Професор далі балакав
про фонетичні особливості староукраїнської мови.
2)
уживання мовних штампів (кальок,
кліше): Червоною ниткою через усю
поему проходить думка про об’єднання руських князів для захисту батьківщини.
3)
нагромадження в одному реченні
слів, що належать до тієї самої частини мови: У цій статті розповідь про навчання учнів шкіл Львова в давнину.
Обов'язково скористаюся цими порадами
ВідповістиВидалитихух без цего я б несправився
ВідповістиВидалитиНе справився - окремо
ВидалитиА ще краще: Без цього я б не впорався
ВідповістиВидалити