Мета: ознайомити учнів із живописними творами Шевченка,
поглибити знання про життя і творчість митця шляхом аналізу його картин,
розглянути пейзажну лірику поета, навчити передавати настрої такої поезії,
висловлювати власні відчуття після виразного прочитання;розвивати вміння бачити
красу довколишнього світу очима автора картин, власними очима, навички
ідейно-художнього аналізу поетичного твору, естетичні смаки; виховувати любов
до рідного дому, природи
Тип уроку: комбінований урок
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Перевірка
домашнього завдання
1.
Літературний диктант (біографічні відомості)
·
Т.Шевченко
народився в …
·
Дитинство його
минуло в …
·
Укажіть місяць,
коли народився поет
·
Які таланти мав
хлопчик?
·
Він навчався
малярського мистецтва у місті ..
·
Т.Шевченко
похований у місті … на горі …
(Перевірка диктанту
здійснюється наступним чином: 5 учнів передають свої зошити на перевірку
учневі, якого призначає учитель і який коментує диктант; решта працюють у своїх
зошитах).
2.
Бесіда за
запитаннями:
·
Опишіть родину
письменника
·
Яким чином Шевченко
опинився у Петербурзі?
·
Які цікаві факти з
життя Кобзаря вам іще відомі?
ІІІ.
Мотивація навчальної діяльності
·
Як називається у
літературі опис місцевості?
·
Наведіть приклади
поезій, в яких присутній пейзаж
ІV. Оголошення теми і
мети уроку
V. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
1.
Слово вчителя
Т. Шевченко – майстер пейзажної лірики. Йому завжди вдавалося
відтворити красу природи, чарівність українських степів, ланів, образи простих
українців, які вміли милуватися неповторністю життя. Поет так тонко відчував навколишню
красу, адже був не тільки неперевершеним письменником, а й живописцем.
2.
Випереджальне завдання
«Шевченко - пейзажист»
3.
Слово вчителя
Серед робіт,
що залишив Т.Шевченко є портрети, пейзажі, офорти, замальовки тощо. Але красу
України Шевченко описував не тільки пензлем, а й поетичним словом. Тож розглянемо
поезію «Садок вишневий коло хати»
4.
Робота над змістом
твору
4.1.
Виразне читання
поезії вчителем.
4.2.
Гра «Малювання
подумки»
Під час читання
твору учні заплющують очі й уявляють картини, змальовані автором. Свої враження
передають за схемою:
v Я побачив …
v Я відчув …
v Я почув …
v Я здивувався …
v Я зрозумів …
4.3.
Робота в групах. Ідейно-художній
аналіз поезії (окремі позиції)
v Жанр, образи, настрій
(колективно)
v Художні особливості
(вказати їхню роль)
І група епітети
ІІ –
зменшено-пестливі слова
ІІІ – повтори
v
Виписати з вірша
І – дієслова
ІІ – іменники
ІІІ – прикметники
Порахувати і порівняти кількість цих слів, з’ясувати, з якою метою автор використовує
так багато дієслів (сприяють руху дії,
зміні одних картин іншими, роблять вірш динамічним)
V. Підсумок уроку
Т.Шевченко міг, заплющивши очі уявити квітучий вишневий
сад біля біленької хати в українському селі, червону калину над водою, вечірню
зорю. Він був неперевершеним майстер малярського мистецтва і художнього слова. Великий
Кобзар залишив нам величезний спадок, який ми, нащадки, повинні берегти
VІ. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять вір «Садок …»
Скласти чотиривірш у стилі Шевченка.
Немає коментарів:
Дописати коментар