Тема : Замітка
дискусійного характеру в газету
Мета : поглибити
знання учнів про замітку як жанр публіцистичного стилю, ознайомити з
особливостями побудови замітки дискусійного характеру (структура, мовні
особливості); розвивати мовленнєво-комунікативні вміння здійснювати
стилістичний аналіз заміток такого типу; сприймати й усного відтворювати
висловлювання, а також складати замітку дискусійного характеру в газету
публіцистичного стилю; виховувати культуру мовлення
Тип
уроку : розвитку
комунікативних умінь і навичок
Обладання
: мультимедійний проектор, підручники, тлумачні словники, пам'ятка
складанні замітки
Стуктура
і зміст уроку
І. Організаційний момент
ІІ. З'ясування емоційної готовності
учнів до уроку
ІІІ. Актуалізація знань
Бесіда за
запитаннями:
Ø Скільки стилів
мовлення ми знаємо? Назвіть їх.
Ø Розкажіть про
сфери використання кожного стилю (на
екрані виводиться таблиця)
Ø Назвати типи
мовлення, охарактеризувати їх.
Ø Вказати частини
роздуму.
ІV. Мотивація
Колективна
робота з текстом. Визначити, стиль, сфери його використання, жанр твору.
Чи
потрібна акція "Милосердя"?
Кожного року в нашій школі проходить
акція "Милосердя", мета якої допомогти дітям -сиротам, ветеранам або
тим, хто потребує нашої допомоги.
У рамках акції всім учням пропонують
зібрати кошти, принести одяг, продукти харчування тощо. Ми із задоволенням
відгукуємось на чуже горе. Проте деякі люди з різних "поважних"
причин ніколи не беруть участі у потрібних акціях. Цікаво, що ними керує? На
думку одних, вони не зобов'язані допомагати сиротам і тим, хто потрапив у біду:
про них має дбати держава. Тим паче, що одноразова допомога навряд чи буде
корисною. Іншим просто байдуже, як живуть люди, яким пощастило у житті менше за
них.
Кожен має право на свою думку.
Але чи можна бути впевненим, що у нашому житті все і завжди буде гаразд? На
жаль, такого не буває. Нещодавно від щирого серця ми допомогли Наталці Урсулян,
учениці 6-б класу нашої школи. Їй необхідна термінова складна і надто дорога
операція з пересадки нирки. Зусиллями учнів і батьків нашої школи та всіх шкіл
міста була зібрана необхідна сума. При цьому кожен зробив одноразовий внесок (навіть 1 гривня може змінити ситуацію) і тим
самим врятував життя дівчинці.
Мабуть, і кожному з нас у скрутну хвилину
захочеться співчуття та щирої підтримки.
То, може, не варто постійно думати, чи матиме результат наша допомога, а просто
відгукнутися і не очікувати подяки?
- Визначити
тему, основну думку твору, жанр (замітка), тип мовлення (роздум), його складові
частини (теза, аргументи, висновки).
V. Оголошення теми і мети уроку.
VI. Сприймання й засвоєння нового
матеріалу
1. Слово вчителя
Враховуючи, що
ми тепер кореспонденти, ми писатимемо замітку в газету, нам необхідно створити
редакцію. У нашому місті "7-б клас" існуватиме 3 газети:
"Чернівці", "Буковина", "Експрес". Але для того,
аби наші редакції працювати ефективно, вам потрібно пройти певну підготовку.
2.
Робота з підручником.
Опрацювання
теоретичного матеріалу на с. 186 "Замітка дискусійного характеру в
газету".
3.
Робота з тлумачним словником.
З'ясування
понять дискусія, дискусійний
4. "Каліграфічна хвилинка". Учні прописують
слово "дискусія"
5.
Дослідження-аналіз
Учням пропонуємо
низку назв заміток, узятих із газет. Необхідно визначити, чи містять вони
елементи роздуму дискусійного характеру. (Потрібні
записати у зошит). Під час канікул. Обираємо здоровий спосіб життя. Що робити зі сміттям?
З чого починається майбутнє? ушанування
пам'яті великого Кобзаря. Чому люди виїжджають за кордон? Комп'ютер - розкіш чи
необхідність?
- Яким чином
визначити, чи містить замітка елементи роздуму? (за ознаками роздуму
дискусійного характеру, з'ясувавши, чи може існувати 2 точки зору на вирішення
цього питання)
6.Творча
робота над текстами заміток
А)
Слово вчителя.
Розглянемо дві
точки зору на роль мобільного телефону в житті людини.
Ø Мобільний безпосередньо впливає на психіку людини,
розвиває роздратованість, утому, постійну напругу, особливо у дітей, організм
яких тільки формується.
Ø Мобільний - це корисна і важлива річ, зручно на
роботі, в школі, вдома. За допомогою телефону можна легко знайти людину, цікаву
інформацію, вбити час при потребі, граючи в ігри.
- Чи є
переконливими ці аргументи? Якої позиції дотримуєтеся ви? Висловити її
допомогою методу "Прес"
Це питання хвилює суспільство сьогодні вам пропонуємо написати
замітку дискусійного характеру в публіцистичному стилі. А ваша зарплатня, тобто
оцінки, залежатимуть від правильності використання вами стилю, типу мовлення,
орфографічних і пунктуаційних помилок.
Б)
Опрацювання пам'ятки "Як працювати над заміткою дискусійного характеру в
публіцистичному стилі"
Пам'ятка
1.
Дібрати заголовок, який виражає би основну думку замітки і міг би привернути
увагу читачів, викликав би бажання сперечатися.
2.
Викладайте зміст у певній послідовності, дотримуючись структури роздуму: теза,
аргументи, висновки.
3.
Дайте відповіді на питання: Що? Де? Коли? Чому? (теза)
4.
Наведіть різні погляди напруги на проблему (аргументи)
5.
Висловіть власну позицію, наводячи переконливі докази (висновки)
6.
Дотримуйтесь вимог публіцистичного стилю (уживайте спонукально-окличні речення,
запитально -окличні, риторичні запитання).
В)
Підготовка варіантів заміток (усно). Складання чорнових творів. Презентація заміток.
VII. Підсумок уроку.
VIII. Домашнє завдання.
Завершити роботу
над заміткою. Видати газету.
Немає коментарів:
Дописати коментар