вівторок, 5 вересня 2017 р.

9 клас. Урок літератури рідного краю


9 клас. Урок літератури рідного краю
Тема: Ганна Дущак. Збірки «Дивоквіт любові», «Спитай себе», «Понад вечірнім Дереглуєм», «Любов я росами розтрушу», «Любові стиглий колос». Життя поетеси як взірець біблійного трактування незнищенності духу й душі. Загальна характеристика поетичних збірок, їх глибокий ідейний зміст. Символічна назва збірок. Пейзажна та інтимна лірика поетеси. Відтворення краси почуттів.
Мета: ознайомити учнів із життям і творчістю Ганни Дущак, викликати інтерес  до вивчення її творчості; опрацювати ідейний зміст творів письменниці; осмислити нелегке становище ліричної героїні, її подвиг; вчити бачити красу почуттів ліричної героїні,  розвивати культуру зв’язного мовлення, пам’ять, вміння логічно і критично мислити, грамотно висловлювати власні думки, почуття; робити ґрунтовні і виважені висновки; виховувати відчуття краси художнього слова та почуття любові до рідного краю, історії, культури
Обладнання: портрет письменниці, збірки творів Г.Дущак, виставка творів буковинських митців, повідомлення учнів, мультимедійне обладнання
Тип уроку: урок засвоєння нових знань
Хід уроку
І. Організаційний момент (привітання, перевірка відсутніх)
ІІ. Актуалізація знань школярів
1.     «Мозкова атака»
Учням необхідно назвати якомога більше письменників України, зокрема Буковини (вчитель записує імена або прикріплює портрети на дошці)
2.     Бесіда за запитаннями:
·        Кого із названих митців (учні вірогідно назвуть імена таких митців: Т.Шевченко, Леся Українка, І. Франко, О.Кобилянська, Ю.Федькович тощо) можна по праву назвати мужніми, сильними духом, такими, що жили й творили наперекір усьому?  Обґрунтуйте відповідь (напевне, учні згадають про важку хворобу Лесі Українки)
3.     Слово вчителя
Сьогодні на уроці мова піде про письменницю, чия доля була не менш важкою, проте ця мужня жінка, яка наперекір життєвим обставинам не тільки не опустила рук, а навпаки присвятила своє життя служінню художньому слову. Вона прийшла в цей світ золотої осінньої днини. І все життя пронесла любов до цієї сумовитої і прекрасної пори. Восени їй краще писалося, бо сама природа спонукала до цього, віддаючи людям і останнє тепло, і багаті дари, і чудові барви...
Сьогодні ми поговоримо про Ганну Дущак.
ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

ІV. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
1.     Учениця декламує вірш
Так живу, я як умію,-
І згораю, і зорію,
Мудре бачу у простому,
А велике у малому.
Поле бачу у травиці,
Синє море у краплинці,
В тихім смуткові – страждання,
В маминій сльозі – ридання

2.     Слово вчителя.
Ці слова якнайкраще передають зміст життя письменниці. Адже з дитинства мріючи про далекі, чужоземні краї, вона так ніколи і не виїхала за межі рідної Чернівеччини.
3.     Випереджальне завдання  (презентація роботи домашньої групи «Біографи»)
Анна Дущак народилася 15 жовтня 1959 року в селі Тисовець на Сторожинеччині в селянській родині. Її батьки зранку до ночі важкою фізичною працею заробляли на прожиття. А Анна поралася по господарству, пасла худобу, ходила до школи. У школі любила уроки літератури, багато читала, захоплювалася народними піснями, добре вчилася, мріяла здобути вищу освіту.
   В дитинстві Анна дуже мріяла подорожувати. Коли попри її хату проїжджали поїзди , вона проводжала їх довгим-довгим поглядом. Дівчина мріяла відвідати чужі країни, пізнати різні культури, звичаї, зустріти цікавих людей… Та не судилося. У січні 1975 року Анна захворіла. Діагноз лікарів і лікування було помилковим, що призвело до повної нерухомості суглобів. З того часу світ навколо дівчинка бачила тільки крізь вікно своєї кімнати-тюрми.
Ø  Учениця декламує вірш «Моїм цілителям»

Я вам усе прощу: всі ваші помилки,
Які для мене, мов фатальність, стали,
Діагнози усі, які ви клали
Холодним звичним порухом руки.

І кулі сліз, з якими сніг упав
На материнську голову святу,
Вінчальне біле плаття і фату,
Непройдені стежини серед трав.

Прощу і юність, й молодість мою,
Моїх дітей, які не народились,
І мрії всі, що так і не здійснились,
Весну, що не розвеснилась в маю.

Прощу усе: що змовкла пісня рання,
Усе моє скалічене життя.
Лише б одне, одне було знаття,
Що помилка оця у вас — остання!
За таких важких життєвих обставин Анна Дущак не здалася. З-під її пера виходять поетичні збірки: «Дивоквіт любові » (1990), «Спитай себе» (1994), «Понад вечірнім Дереглуєм» (1998), «Любов я росами розтрушу» (1999), «Любові стиглий колос» (2004). Вірші поетеси перекладено багатьма мовами, відомі далеко за межами України: Америці, Канаді, Австралії, США, Італії.  Варто зазначити, що на вірші Анни Кирилівни написано музику такими відомими композиторами,  як М. Гаденко, В. Рурак.
У березні 2003 року Анну Кирилівну Дущак прийняли до Національної спілки письменників України.
У 2007 р. на Всеукраїнському конкурсі визнано Жінкою третього тисячоліття.
У 2008 році нашій краянці присвоєно звання Заслуженого працівника культури України.
 Померла 17 лютого 2010 року.
4.     Слово вчителя.
Поезії Ганни Дущак присвячені рідному краю, видатним людям, знайомим, близьким і друзям. У них ідеться про важку долю авторки, вона задумується над сенсом людського буття, виступає проти жорстокого ставлення до оточуючого нас середовища і природи тощо. Якщо розглядати лірику Г.Дущак, то варто аналізувати всі збірки поетеси загалом, оскільки кожна з  них містить вірші,що належать до всіх видів лірики.
Ø Варто пригадати види лірики: пейзажна, громадянсько-патріотична, інтимна, філософська.
5.     Проблемне питання: у чому виявляється життєвий і мистецький подвиг Ганни Дущак?
6.     Ідейно-художній аналіз поезій .
Ø Колективна робота. Гра «Передбачення». З’ясування символічних назв збірок (вчитель демонструє учням збірки Г.Дущак, зачитує назви, учні пояснюють, як вони розуміють значення назви і про що йдеться у збірках).
Ø Робота в групах. Кожна група отримує вірш і завдання заповнити фрейм
І група – «Вже вечір стелить присмерк на стежину»(зб. «Любові стиглий колос»)
ІІ – «Буковино, Буковино, мій зелений раю!» (зб. «Понад вечірнім Дереглуєм»)
Ø Вчитель може пояснити, що Дереглуй – річка в селі Тисівцях.
ІІІ – «Вогнем чарівним осінь відпалала…» (зб. «Любов я росами розтрушу»)
ІV – «А там за шибкою вікна» (зб. «Понад вечірнім Дереглуєм»)



Ø Презентація роботи груп. Аналізуючи вірші, учні прийдуть до висновку, що кожна поезія поетеси пройнята жалем і сумом, проте має оптимістичну кінцівку.
Ø Бесіда за запитаннями
·        Як ви можете охарактеризувати настрій, яким пройняті всі збірки поетеси? (сумний, меланхолійний, оптимістичний).
·        Чим це пояснити? (важкою долею, неспроможністю жити на повну силу)
·        Що, на вашу думку, прагне донести поетеса до читача? (свою жагу до життя, життєствердну ідею незнищенності духу, любов до всього, що оточує)
·        Чи нарікає героїня й сама поетеса на важку долю? (ні). Як це пояснити? 
Ø Робота в парах. Творче завдання
Складання сенкану «Лірична героїня збірки»
Лірична героїня
Щаслива, сумна
Кохає, мріє, чекає
Любов зігріває в душі.
ЖІНКА        (зб. «Любові стиглий колос»)
V. Узагальнення й систематизація знань
1.     Робота в групах. Гра «Ти- мені, я - тобі». Групи працюють зі збірками поетеси, почергово зачитуючи цитати із віршів, які б демонстрували красу почуттів ліричної героїні (мова йде про те, що одна група зачитує рядки поезії, що належить до пейзажної лірики, тож група-опонент має зачитати зразок пейзажної лірики тощо).  Наприклад: «Мій рідний, славний, чарівний куточку, Я так люблю твої гаї й сади.» («Понад вечірнім Дереглуєм») – «О, прекрасний, о, чарівний краю! Кращого за тебе я не знаю..» («Спитай себе»).
Ø Після гри учні зазначають тематику та загальну ідею збірки, з якою працювали
2.     «Асоціативний кущ»



VІ. Підсумок уроку.
Відповідь на проблемне питання: у чому виявляється життєвий і мистецький подвиг Ганни Дущак?
VІІ. Домашнє завдання
Вивчити напам’ять одну поезію (на вибір).
Написати листа Ганні Дущак

Немає коментарів:

Дописати коментар