Презентація до теми
https://okyayxm.blogspot.com/b/post-preview?token=3TPYRl8BAAA.FQQ1lfibInDjTCdj47eTjVYgBT3uUkMssaySUvHjRrdNKomZjUSG4EE5QY5kSfTbBD0248pi2318_Ju8zfuCjA.2hz4XYnj9mnnHV9fbRBlVw&postId=1840556472549183399&type=POST
ХХІ століття ставить перед освітянами низку завдань, що потребують
нагального вирішення: виховати різнобічно розвинену особистість, здатну
орієнтуватися у змінах і проблемах часу, конкурентноспроможного випускника,
затребуваного на ринку праці, людину,
яка зможе застосувати свої знання на практиці. З цією метою в освіті вже не
один рік триває реформа, спрямована на поліпшення умов навчання. Щодо вчителів,
то вони шукають нові форми і методи для забезпечення належного рівня
навчально-виховного процесу, змінюють
підхід до викладання, використовуючи на уроках інноваційні технології. Адже
відомо, що розвиток суспільства обов’язково призводить до зміни процесу викладання.
На сьогоднішній день у педагогіці
вирізняють два типи навчання: традиційне й інноваційне. До традиційних
технологій відносимо пояснювально-ілюстративне навчання( пояснювально-ілюстративне навчання є
такою технологією навчання, при якій пізнавальна діяльність має репродуктивний
характер: учитель передає учням «готові» знання, використовуючи
пояснення, доведення із застосуванням різноманітних ілюстрацій); проблемне
навчання (передбачає
послідовні й цілеспрямовані пізнавальні завдання, які учні виконують під
керівництвом учителя, активно засвоюючи нові знання. Однак використання теоретичних та
експериментальних завдань ще не робить навчання проблемним. Усе залежить від
того, чи зможе вчитель надати їм проблемного характеру і поєднувати проблемний
підхід з іншими методичними прийомами. Завдання стає пізнавальною проблемою,
якщо воно потребує роздумів, викликає пізнавальний інтерес, спирається на
попередній досвід і знання); програмоване навчання (передбачає використання спеціальних
програм управління процесом засвоєння знань, умінь та навичок. Під час
програмованого навчання навчальний матеріал подають невеликими частинами, що
легко засвоюються. Їх називають кроки. Кожну таку дію можна перевірити, використовуючи опитування.
Створення підручників, посібників теж засноване на цьому підході).
Слід
зауважити, що традиційний класичний урок в жодному разі не є методично неправильним з точки зору сучасної
педагогіки. Адже, як зазначають деякі відомі педагоги, в традиційній системі є
свої плюси: систематичний характер
навчання; упорядкована, логічно правильна подача навчального матеріалу;
організаційна чіткість; постійний емоційний вплив особистості учителя;
оптимальні затрати ресурсів при масовому навчанні. Проте не можемо не сказати й
про мінуси класичного уроку: авторитарний стиль керівництва, шаблонна побудова
уроку, одноманітність; нераціональний розподіл часу уроку; забезпечується
початкова орієнтація у матеріалі, а досягнення вищого рівня перекладається на
домашнє завдання; учні ізолюються від спілкування один з одним; відсутність
самостійності; пасивність учнів; слабка мовленнєва діяльність (середній час
мовлення учня 2 хвилини в день); слабкий зворотній зв’язок; відсутність
індивідуального навчання.
З метою усунення цих недоліків, вчителі впроваджують
інноваційні технології, які покликані змінити сучасний урок, зробити його
цікавим та ефективним водночас. Адже інноваційні методи захоплюють учнів,
пробуджують у них інтерес і мотивацію, сприяють формуванню цінностей, створюють
атмосферу співробітництва, взаємодії. Упровадження інноваційних методик
навчання дає змогу докорінно змінити ставлення до об’єкта навчання,
перетворивши його на суб’єкт. Учень стає співавтором процесу навчання, думку
якого поважають, заохочують до активності та творчості. В основу інноваційних
технологій навчання покладено створення ситуації успіху, сприятливих умов для
повноцінної діяльності кожної дитини.
Часто у роботі вчителі-словесники надмірно захоплюються
використанням якоїсь однієї педагогічної технології, не помічаючи її «мінусів»,
не враховуючи індивідуальні особливості своїх учнів, їх готовність до роботи за
певною технологією. Експеримент не приносить бажаних результатів, і вчитель
розчаровується у всіх нововведеннях, продовжує працювати за «старою
системою». Тому актуальним є спосіб
інтеграції окремих елементів сучасних технологій навчання. Досвід
роботи засвідчує, що найчастіше у своїй
діяльності педагоги застосовують певний набір інноваційних технологій. Пропоную вам їх
пізнати за описом:
ü
Проектні (різновид проблемного, особистісно
орієнтованого навчання; орієнтується
на самостійну діяльність учнів - індивідуальну, парну або групову; результат
роботи – написання проекту)
ü
Ігрові (характеризуються наявністю ігрових моделей об'єкта,
процесу або діяльності; дозволяють учням перевтілюватися, використання
дидактичних ігор);
ü
Проблемні
(передбачає імітацію творчого процесу
пізнання, моделювання головних його ланок: створення проблемної ситуації та
керівництва пошуком шляху у готовому вигляді);
ü
Інтерактивні
(навчання,яке відбувається за умови постійної, активної
взаємодії всіх учасників навчального процесу. Це співнавчання,
взаємонавчанняде і учень і вчитель є рівноправними суб’єктами НВП);
ü
інформаційно-комунікаційні
(сукупність методів
і технічних засобів реалізації інформаційних технологій на основі комп'ютерних
мереж і засобів забезпечення ефективного процесу.);
ü
хмарні (Ця технологія надає
користувачам мережі Інтернет, доступ до комп'ютерних ресурсів сервера і
використання програмного забезпечення як онлайн-сервіса) тощо.
Зауважу, що кожен учитель зобов’язаний виконати програму
з предмета впродовж навчального року, це ті межі, за які ми не маємо права
вийти. Проте кожен із нас має право на уроках використовувати той метод, ту
технологію, яка, на нашу думку, є найбільш оптимальною для досягнення мети –
засвоєння навчальної програми – з огляду на рівень класу, складність теми тощо.
Варто наголосити, що поняття «інновації» є порівняно
відносним. Адже для вчителя-початківця будь-яка технологія, будь-який метод
роботи буде новим, в той час як досвідчений педагог в змозі підібрати ефективні
методи для кожного конкретного класу, учня. Крім того, якщо узагальнити всі
інновації, то навряд чи інноваційними можна вважати на сьогодні проектні; ігрові; проблемні; інтерактивні.
Пріоритетними
сьогодні вважаються інформаційно-комп’ютерні
технології, нові можливості яким відкриває розвиток засобів інформатизації.
Ці технології відкривають учням доступ до нетрадиційних джерел інформації,
підвищують ефективність самостійної роботи, дають нові можливості для
творчості, здобуття та закріплення
навичок, допомагають реалізувати принципово нові форми і методи навчання.
Комп’ютер на будь-якому уроці допомагає створити високий рівень особистої
зацікавленості учнів за допомогою інформації, виведеної на екран. Урок з
використанням комп’ютера не тільки формує знання, а й розвиває учнів, вводить
їх у сферу діяльності. Але варто пам’ятати, що ІКТ слід використовувати мудро і
творчо: при надмірному захопленні такою технологією учні можуть звикнути до
певної «відсутності» вчителя, якщо його повністю замінить монітор.
На уроках української мови та літератури мультимедійний
супровід може використовуватися в таких видах, наприклад:
ü окремі типи файлів (зображення, відео-, аудіо-,
анімації);
ü розроблені авторські уроки (інтеграція різних об’єктів в
один формат-презентації, web-сторінки);
ü інформаційні технології;
ü електронні підручники.
Кожен із зазначених
інформаційних компонентів має власні виражальні засоби та дидактичні
можливості, спрямовані на забезпечення оптимізації процесу навчання, адже
мультимедіа – це сучасна комп’ютерна інформаційна технологія, що дозволяє
об’єднувати в одній комп’ютерній програмно-технічній системі текст, звук,
відеозображення, графічне зображення та анімацію (мультиплікацію).
Мультимедійні технології пов’язані зі створенням мультимедіапродуктів:
електронних книг, енциклопедій, комп’ютерних фільмів, баз даних. Що вже й
говорити про фільми, записи пісень, демонстрація яких під час певної теми є
надзвичайно актуальним.
Серед інноваційних технологій особливе місце у ХХІ
столітті належить хмарним технологіям. Останнім часом все більше вчених, педагогів ведуть мову про ефективність використання хмарних
технологій у навчанні, оскільки вони спроможні забезпечити розвиток знань,
умінь, навичок, необхідних учневі ХХІ століття з тим, щоб стати
конкурентоспроможним на ринку праці в подальшому житті.
Найголовнішою
функцією хмарних технологій є задоволення потреб користувачів, яким необхідна
віддалена обробка даних, оскільки вся інформація зберігається на хмарі
(прив’язка до певного комп’ютера обмежує доступ до інформації; використання
флешки, диску є не досить зручним). Хмарні забезпечують
використання сервісів мережі Інтернет як засобу інтерактивного навчання без
застосування локального програмового забезпечення, окрім браузера та плагінів
до нього.
Таким чином, будь-який комп’ютерний, мобільний пристрій,
підключений до Інтернету, можна вважати інструментом спілкування та співпраці в
навчанні. До інструментів хмарних технологій відносять:
Ø
Електронна
пошта як альтернатива традиційного листування
Ø Форуми, чати
Ø Створення публічного онлайн-ресурсу (соціальні мережі vk.com, facebook.com, plus.google.com у навчанні
, Вікі-сайтів, блогів).
Зокрема блог як різновид хмарних технологій є достойною
альтернативою папки «Портфоліо» - напрацьованих педагогічних матеріалів в
міжатестаційний період учителя.
Таким чином, ефективність використання інновацій під час
проведення уроку значною мірою залежить від того, як реалізується творчий
потенціал особистості учня. І тільки гармонійне поєднання на уроці традиційного й інноваційного навчання, різних
технологій, вміле використання їх в залежності від інтелектуальної
спроможності, самостійності й активності класу, учня дасть позитивний результат навчання, підвищить інтерес до
вивчення предметів і забезпечить належну підготовку учнів до вищої школи.
Зразком гармонійного поєднання традиційного й
інноваційного навчання є, на мою думку, створення літературного паспорта твору.
Для повноцінної підготовки до ЗНО варто звернути увагу цей вид роботи, оскільки
такий принцип повторення засновано на структуруванні й технологізації знань, що
можна використовувати при вивченні будь-якої теми.
Залежно
від мети, цей метод роботи може бути різновидом проектної технології, ІКТ,
хмарної, інтерактивної чи особистісно зорієнтованої.
Немає коментарів:
Дописати коментар