Обереги українського народу: рушник, українська
народна пісня, вишита сорочка
Слово вчителя. З
давніх-давен наші пращури особливу увагу приділяли речам, які мали захищати нас
від усього лихого. А оскільки українки завжди славилися рукоділлям, то основна
роль оберега відводилася саме вишивці. Чого тільки не створила жіноча уява, аби
тільки діти, чоловік, батьки були убережені. Так і розпочала свій шлях
всесвітньовідома українська вишиванка, неймовірної краси рушник. А щоби
вишивання було приємнішим і думки світлішими, їх супроводжувала українська
народна пісня.
Звучить пісня «Рідна мати моя…»
(Під час співу на сцені мати збирає речі синові в дорогу.
Особливу увагу приділяє рушникові)
І учень. Українці завжди
рушник передавали з роду в рід, із покоління в покоління як оберег. Адже, вишитий уручну, він ніс у собі
інформацію, закладену вишивальницею:
ІІ учень. Мати замовляла
нитку на сімейне щастя для доньки, на удачу – для сина; дівчина, готуючи
придане, вкладала свої побажання кохання і поваги майбутнього чоловіка.
ІІІ учень. Особливо знаменну
і навіть законодавчу роль рушник відігравав на весіллі. Коли молоді ставали на
рушник – то був апогей свята, після якого розлучити молодят не мав права ніхто.
І учень Рушником
перев’язують і старостів на весіллі, сватів, молода – молодого. За народними
повір’ями, дівчина, що не надбала собі рушника для родинного життя, заміж не
вийде.
Сценка «Сватання» (за
мотивами твору Т.Шевченка «Назар
Стодоля» ).
Староста.
Слава Ісусу Христу!
Батько.
Навіки слава. Проходьте, сідайте, гості дорогі.
Староста.
Та зачекайте, господарю, маємо впевнитись, чи в ту хату завітали, де живе
куниця – красна дівиця, за якою полював наш князь.
Батько.
Впевнений , що туди, куди треба потрапили. А давайте лишень подивимось, що вам
треба.
Староста.
Вирішив наш князь, славний Панько, Хомів син, одружитися. Тож помандрував
світом у пошуках молодої. І раптом одного дня вгледів він куницю, красну
дівицю, що позбавила його сну. Три дні не їв, три дні не спав, все думу думав,
як бути. Батьки вже й не знали, як догодити: то одну, то другу пропонують
дівчину, а він каже: «Де вже я не їздив, в яких царствах не блукав, а такої
куниці, красної дівиці, не видав». Тож і кинулися ми по сліду, і привів він нас
сюди, до вашого села, не знать, як його дражнять. А тут , як на зло, випала
пороша, тож ми, ловці-молодці, заблукали. Але бачили, що наша птиця до вас
залетіла, тож віддавайте нашому князю куницю, красну дівицю. Кажіть же ділом,
чи оддасте, чи нехай ще підросте?
Батько.
Ну що ж, прийшов і наш черед до ладу слово прикладать. То, дочко чи маєш чим
цих ловців-молодців перев’язати? А чи не пристарала для цього дня? Не вміла
прясти, не вміла шити?
Дочка.
Та я вже, батечку (пов’язує рушниками старостів і молодого)
Староста.
Спасибі ж батькові, що свою дитину рано будив і усякому добру вчив. Спасибі і
тобі, дочко, що рано вставала, тонку пряжу ткала, придане придбала.
ІІ учень. Декор наших
рушників пройнятий з діда-прадіда волелюбним характером. На них багато
червоного кольору – символу радості, кохання – який часто переплітається з
чорним – символом журби.
ІІІ учень. Але чорний завжди
підпорядковано червоному. Коли ж ми бачимо безліч рушників, декорованих лише
червоною ниткою, то годі знайти рушника, вишитого тільки чорним.
І учень. Рушник-це перший
український оберіг, який захищає від лиха, хвороб, символізує довгу життєву
дорогу без перепон. Орнамент на рушниках, як і на всіх вишивках українських,
був 3-х видів: геометричний, рослинний, тваринний.
ІІ учень. Геометричні
орнаменти(кружальця, трикутники, ромби, зигзаги) відображали уявлення наших
предків про світобудову, тож їхнє значення відповідне.
ІІІ учень.
ІІІ.Українська народна пісня
Учні співають «Чорнобривці»
І учень. Якщо б перенести
рушникову мелодію фарб і форм орнаментів на музику, то це була б та сама наша,
відома на весь світ українська пісня.
ІІ учень. Наша слава,
наша гордість, наша душа. Українці співають, коли їм сумно, звертаються до
пісні, коли в їхньому житті відбуваються радісні події, затягують знайому до
болю мелодію під час роботи та відпочинку.
Учні співають «Цвіте терен»
ІІІ учень. Українська
пісня як оберег слугує нам усюди: вдома, на чужині, у дорозі. Генетична пам’ять
зберігає значущість і могутню велич пісні як Божого дарунку.
І учень. Божого дарунку
дівчині Україні. Існує легенда про те, що Бог вирішив обдарувати дітей світу
талантами. Французи обрали елегантність та красу. Угорці-любов до
господарювання, німці-дисципліну і порядок. Поляки оволоділи здатністю до
торгівлі, а італійці отримали хист до музики.
ІІ учень. І коли у Бога
не залишилося дарів, він помітив дівчину, що плакала, забившись у куток. І тоді
Бог обдарував її прекрасним голосом та піснею, що прославила дівчину Україну на
весь білий світ, подарувала радість і щастя, додала трохи суму і розради у
важкі хвилини, стала супутницею щасливих важливих моментів нашого з вами життя.
Учні співають «Несе Галя воду»
ІV. Вишита сорочка
На задньому фоні звучить пісня «Мамина сорочка»
ІІІ учень. Ще оди
важливий і напрочуд красномовний оберег, який вирізняє з-поміж інших націй саме
українців – це вишита сорочка, символ приналежності до роду. З глибин сивих
століть, від покоління до покоління передавали матері доньками, бабусі онучкам
уміння поєднувати у вишитому одязі красу і практичність.
І учень. А святкова сорочка
демонструвала майстерність вишивальниці і прагнення будь-якої модниці –
виділись з-поміж інших. Адже дівчата в усі віки залишаються однаковими
ІІ учень. Вибір
матеріалу для одягу на то час був невеликий-домоткане полотно з льону та
конопель. Але невичерпна фантазія та винахідливість українських жінок зробили
свою справу: вишита сорочка стала символом українського народу.
ІІІ учень. Орнаменти були
різноманітні: рослинні розводи з листя, стебел, квітів і плодів, «дерево життя»,
про яке уже йшлося. Геометричні візерунки теж були доволі популярними на
Буковині.
І учень. Своєрідним у
жіночих сорочках на Буковині є застосування у вишивці великої кількості бісеру.
Такі сорочки вишивалися суцільним візерунком на грудях, рукавах, спині. Вага
такої сорочки сягала 4-5 кг.
І учень. Для кожного регіону
України характерна власна гама кольорів. Так, на Буковині та Поділлі надавали
перевагу червоно-чорному (про який уже йшла мова), жовтому та синьому кольорам.
Волиняни вдало поєднують червоно-жовто-зелених, у Центральному Подніпров’ї
поширено червоно-чорно-синій орнаменти.
Звучить пісня «Два кольори»
ІІ учень. Але вишита
сорочка слугувала не тільки як одяг. Вона була своєрідним оберегом, який
захищав людину повсякчас, а не тільки тоді, коли її вдягали. Як уже було
сказано, в давнину тканину пряли вручну, одяг шили і вишивали вручну, а тому
мама, бабуся, дівчина, працюючи над тканиною, замовляли її на захист від зла.
ІІІ учень. І
замовляння стосувалися певної конкретної особи, для якої призначалася сорочка. Прали,
прасували і зберігали сорочки тільки на лицьову сторону, ту, якою одяг торкався
тіла людимн і слугував своєрідним «бронежилетом».
І учень. Вважалося, що,
вивертаючи сорочку навиворіт, відкривається дорога для лиха до тіла людини, її
думок, а відтак – і життя. цікаво, що і вишивка на сорочці не мала хаотичне
розміщення, а суворо регламентоване, що утворювало захисну канву.
ІІ учень. Так, чоловіча
сорочка вишивалася на манжетах рукавів, візерунок захищав руки чоловіка, беріг
їх для праці, на комірі – як ворота у світ думок,та грудях – що захищало серце
чоловіка. Знизу сорочка зав’язувалася поясом-замикання захисного ланцюга.
ІІІ учень. Жіноча сорочка
була дещо складнішою в дизайні, адже мала бути і захистом, і окрасою. Принцип
розміщення орнаменту той самий: рукави,груди, комір. Тільки все набагато
яскравіше, багатше і різноманітніше. Так, візерунок на рукавах розміщували по
всій довжині, круг шиї утворювали за допомогою нитки вишите намисто, яке
простягалося до лінії грудей та спину, що підкреслювало дівочу красу.
І учень. Приємно, що
останнім часом українці повертаються до джерел, до рідного, і вдягати вишиванку
стало модно і красиво. І це не викликає подиву перехожих, осуду байдужих.
V. Слово вчителя. Минає час, змінюються покоління , мода, смаки людей, та
незмінними залишаються традиції, звичаї народу. Саме їх ми повинні берегти і
передати нащадкам для того, аби український народ жив, творив. По-різному
ставитися до оберегів – вірити чи ні – та, мабуть, є в цьому сенс, якщо
сторожили як зіницю ока бережуть у своїх скринях пожовклі від часу домоткані
сорочки, рушнички і зі сльозами на очах передають їх у спадок дітям, онуках,
правнукам. А українська народна пісня не втратила актуальності і сьогодні, адже
справжній українець відчуває трепет, тільки зачувши її перші акорди.
Немає коментарів:
Дописати коментар